Prisma vrijwilliger Lobke vertelt enthousiast over de Stamtafel

Elke maand zet Lobke Hartog zich met veel enthousiasme in voor de bezoekers van de Stamtafel in West. Deze wordt door Prisma georganiseerd in de Huizen van de Wijk in datzelfde stadsdeel. “Ik had nooit gedacht dat het me zoveel energie zou geven!”

Lobke werkte tot vier jaar geleden als maatschappelijk werker. Ze heeft dit werk 10 jaar met overgave gedaan. “Maar ik vond het werk zwaar. De mensen die bij mij aanklopten hadden vaak veel problemen. Ik heb het roer toen omgegooid en kwam in de horeca terecht. Hier werk ik vier jaar.” Het werken met mensen vindt ze heel fijn. “Ik vind het leuk om mensen te begeleiden. Dat is ook waarom ik mij sinds december als coach vrijwillig inzet bij de Stamtafel.”

Verbinden
Vrijwilligerswerk doen bij Prisma vindt Lobke dankbaar werk. “De mensen bij de Stamtafel voelen zich veilig en gelijkwaardig aan elkaar. Mijn taak is bijdragen aan de gezelligheid, ondersteunen bij eventuele hulpvragen en onderling verbinden, in gesprekken bijvoorbeeld. De verbinding leg ik soms ook op een andere manier.” Lobke vertelt dat ze ook vrijwilliger is bij Dames van West. Dit is een initiatief gericht op het organiseren van activiteiten voor vrouwen met een verstandelijke beperking. Zoals de naam doet vermoeden is het gericht op vrouwen uit West. “Zo was er een nieuwe bezoeker van de Stamtafel die graag met mij praatte. Ik heb haar toen gevraagd mee te gaan tijdens een activiteit van de Dames van West. Dat is zo goed bevallen dat ze naast de maandelijkse Stamtafel nu ook daaraan meedoet. Voor die persoon is zo’n verbinding een ware toevoeging in haar leven. Dat is toch mooi?”

Lobke Hartog

Vrijwilliger Lobke ( links) en Stamtafel bezoeker Ria.

Veel activiteiten
Lobke is erg te spreken over hoe Prisma omgaat met haar en haar collega-vrijwilligers. “De stichting is afhankelijk van de inzet van de vrijwilligers. Maar het valt me ook op hoeveel ze voor ons doen. Je krijgt een basistraining tot coach. En er is intervisie waardoor je kan bespreken wat je belangrijk vindt in het vrijwilligerswerk of wat je lastig vindt. Ik vind het belangrijk dat er veel aandacht is voor de doelgroep. Het is dan ook mooi om te zien dat ze veel activiteiten organiseren voor de doelgroep.” Lobke verwijst naar de tal van Prisma-activiteiten die elk seizoen variëren. Zoals bowlen, wandelen en naar concerten gaan. Zelfs in de zomermaanden zit de organisatie niet stil, want ook dan worden er uitjes georganiseerd. “Ik hoop dan ook dat Prisma dit nog lang blijft doen!”
Bekijk hier de Prisma Uitstapjes op de website >>> Uitstapjes

Wil je net als Lobke ook vrijwilliger worden bij Prisma’s Stamtafel? In Noord en Zuidoost zoeken we nog betrokken vrijwilligers! Of wil je Prisma sponsoren door een financiële bijdrage te leveren? Neem contact met ons op via info@stichtingprisma.nl of 020 886 62 60.

Of check eerst onze website voor meer informatie
Bekijk de vacatures op onze website >>>Vacatures
Lees hier hoe je Prisma kunt sponsoren >>> wordt supporter

Echt Lobke…
Eet het liefst: broccoli en nootjes.
Is een echt: kattenmens!Voordat ze naar Amsterdam verhuisde had ze altijd een kat. Deze kon ze niet meenemen naar haar nieuwe woning vanwege ruimtegebrek. Nu heeft ze een oppaskat die eens in de twee maanden komt. Daar zorgt ze graag voor.
Bijzonder feit: ze volgt momenteel een studie tot Dating Coach.
Tijdens het interview: … zat Lobke heerlijk op een terras waar ze met haar moeder had afgesproken