Maatjes helpen buurtgenoten met een beperking op weg

Maatjes. Dat zijn Alaattin en Ugur daadwerkelijk. Ze leerden elkaar kennen dankzij het maatjesproject van Stichting Prisma. Het idee hierachter is dat een Amsterdammer een buurtbewoner met een verstandelijke beperking op weg helpt, zodat deze zelfstandig zijn weg leert vinden.

“Ik heb mijn diploma voor verkeersregelaar gehaald”, zegt de 39-jarige Alaattin vol trots. Het gaat goed met hem, zegt hij. “Ik heb nu goede gedachten. Dat was drie jaar geleden wel anders. Toen ging het niet lekker. Toen zag ik het niet zitten. Ik wist wel dat ik dingen moest doen, maar ik kon het gewoon niet.”

Dat was de reden dat zijn begeleider hem adviseerde mee te doen met het maatjesproject. Daar ontmoette hij de 35-jarige Ugur. “Ik had me opgegeven voor het project omdat ik de naam erg sympathiek vond. Maatjes. Dat klinkt gelijk vrolijk.”

“We doen ongeveer eens per week wat samen”, vertelt Ugur. “Vaak gaan we zwemmen, fietsen of voetballen. Of we wandelen samen naar het centrum om daar een patatje te halen.” Alaattin vindt het geweldig: “Ik vind het makkelijk om samen te gaan. Dat geeft minder stress. Ik had echt een maatje nodig die me mee kon trekken.”

Eigen weg
Het idee achter het maatjesproject is dat de buurtbewoner met de licht verstandelijke beperking na een half jaar zijn eigen weg vindt. En dat lukt. “Ik ben nu wel blij met mezelf”, zegt Alaattin. “Het gaat goed. Nu ga ik ook zonder Ugur fietsen of wandelen.” Hij woont sinds kort zelfstandig en heeft de opleiding voor verkeersregelaar met succes afgerond. Het wachten is nu alleen nog op werk.

Ondanks dat project is beëindigd, blijven Ugur en Alaattin elkaar zien. Als vrienden. Ugur: “Door hem heb ik de buurt leren kennen. Alaattin kent zoveel mensen. Het is een kleurrijk persoon met enorm veel levenservaring.”

Ugur kan het iedereen aanraden om ‘maatje’ te worden bij Stichting Prisma. “Het heeft een toegevoegde waarde en je leert anders naar dingen kijken.”

Wil jij ook een maatje? Of lijkt het je leuk om als maatje aan de slag te gaan? Neem dan contact op met info@stichtingprisma.nl. tel.: 020 – 886 62 60 www.stichtingprisma.nl