Vrijwilliger Simone beweegt met plezier!

Een ochtendje bewegen en plezier maken voor ouderen met een (licht) verstandelijke beperking. Dat is de activiteit Bewegen Boven Het Y van Prisma. Elke dinsdagochtend komen deelnemers en vrijwilligers bijeen op de Werf in Noord om lekker een uurtje te bewegen. Simone is voor Stichting Prisma vrijwilliger bij deze gezellige activiteit.

Persoonlijke begeleiding

Inmiddels is Simone al een jaar met veel plezier begeleider en ze staat iedere dinsdag klaar om er een leuke ochtend van te maken. “We beginnen eerst met een warming-up. Vervolgens zijn er drie onderdelen in verschillende groepen. We doen oefeningen en begeleiden de deelnemers daarbij. Natuurlijk met leuke muziek op de achtergrond. Na 45 minuten is het tijd voor de cooling-down”, vertelt Simone.

Zowel de deelnemers, de begeleiders als de vrijwilligers doen de hele les enthousiast mee. “De deelnemers doen altijd heel goed hun best. Als iets niet lukt of iemand kan iets niet uit zichzelf, dan zijn de vrijwilligers er om een handje te helpen. Niks hoeft, alles mag”. Voor Simone is de dinsdagochtend inmiddels een vaste routine. Toen er met de Kerstvakantie even geen activiteit was, kon ze niet wachten om weer te beginnen en de deelnemers te zien. “Je ziet ze elke week, dus je bouwt een band op. Je leert elkaar kennen en daarom kan je ook goed inspelen op de behoeftes van elkaar”, legt ze uit.

Dankbaarheid

Met mooiste aan de activiteit vindt Simone de dankbaarheid van de deelnemers: “De deelnemers geven je zoveel blijdschap en vreugde. Elke dinsdag ga ik met een voldaan gevoel naar huis. Soms heb je wel eens zo een dag dat je denkt ‘hè bah’, maar dan komen ze vol enthousiasme binnen en dat maakt het allemaal weer goed”. Zo zijn er ook veel momenten en gesprekken tijdens de activiteit die Simone zijn bijgebleven. “Een deelnemer zei eens uit het niets in een gesprek tegen mij: ‘ik vind je een mooie vrouw’. Dat kwam heel erg bij mij binnen. Het zijn zulke lieve en eerlijke mensen”, vertelt ze hartverwarmend.

Iedereen is welkom

Iedereen is welkom bij de activiteit, zowel mensen met een verstandelijke en/of lichamelijk beperking als mensen die het fijn vinden om de gezelligheid op te zoeken. Het aantal deelnemers verschilt volgens Simone per week, maar meestal zijn dezelfde deelnemers aanwezig. In totaal zijn ze zo om en nabij met een groep van 20 mensen. “Met de begeleiders heb je ook leuk contact. De deelnemers vragen vaak na de les: ‘is het volgende week weer?’, dus je merkt wel dat ze het echt leuk vinden”.

Simone legt uit dat het fijn is voor de deelnemers als er meerdere vrijwilligers aanwezig zijn: “Zo kunnen we meer persoonlijke aandacht aan de deelnemers geven en dat maakt het voor iedereen leuker. Als je het fijn vindt om in beweging te zijn en in een sociale taak wil vervullen, is deze rol als vrijwilliger ideaal. Ook als je bijvoorbeeld maar 1 keer in de twee weken kan. Het is heel laagdrempelig: alleen maar jezelf zijn en lekker meedoen. Alleen dat al vinden de deelnemers leuk”.

Meer weten over vrijwilligerswerk bij Prisma?

Wil je ook iets betekenen voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking? We verwelkomen je graag als vrijwilliger bij Prisma. Als vrijwilliger word je onderdeel van een team van vrijwilligers, professionals en stagiairs. Kijk op www.stichtingprisma.nl/vrijwilligers. Of mail naar info@stichtingprisma.nl.