Afscheid Mevrouw Keller; ‘Met veel plezier 30 jaar als vrijwilliger gewerkt.’

Mevrouw Keller stopt als vrijwilliger bij Prisma.
‘De mensen en de gezelligheid met bowlen, ik heb het meer dan 30 jaar met veel plezier gedaan!’

Mevrouw Keller (85 jaar) en haar dochter Martine kwamen zaterdagmiddag 16 oktober naar Knijn bowling om na ruim 30 jaar afscheid te nemen van de bowlers en het team vrijwilligers. Mevrouw Keller als vrijwilliger en Martine als trouwe bowlster bij Prisma.

30 jaar, dat is een indrukwekkend lange periode om betrokken te zijn bij een activiteit. Hoe is het allemaal begonnen? We spraken mevrouw Keller zaterdagmiddag jl.
‘Ík was altijd al betrokken bij allerlei activiteiten, met name door mijn dochter, die een verstandelijke beperking heeft. Zo leerde ik een buurtbewoner kennen, die bowlde met een groep mensen met een beperking in Borchland (in Amsterdam Zuidoost), dat leek mij ook erg leuk.
Ik nam mijn dochter Martine ook mee. Dat was erg gezellig allemaal. Zo is ze gestart.’
Borchland bestaat nu niet meer, door corona moest het sluiten en in de loop van 2021 is het zelfs helemaal gesloopt. Er worden woningen gebouwd op die plek. ‘Het was een fijne plek om te bowlen, we hadden na verloop van tijd op zaterdagochtend het bowlingcentrum voor ons alleen, dat was prettig’. Zo vertelt mevrouw Keller verder: ‘In de beginjaren waren er zelfs nog geen busjes, deelnemers werden door vrijwilligers opgehaald van het metrostation, of zelfs thuis opgehaald. Zeker door de regen van en naar het metrostation lopen, dat was geen pretje en ook wel ver lopen. Zo wisten we zeker dat iedereen er was. Uiteindelijk is de activiteit overgegaan naar Prisma en werden de voorzieningen voor mensen met een beperking steeds beter, er kwam groepsvervoer, dat maakte het voor veel deelnemers mogelijk om te komen bowlen.‘

Mevrouw Keller weet ook nog dat Aernoud, de huidige coördinator bij het bowlen, het team vrijwilligers kwam versterken. Ze heeft hem wegwijs gemaakt bij het bowlen, of zoals ze het zelf noemt ’de kneepjes van het vak geleerd’.  Naast het bowlen op de zaterdag, kijkt ze ook met veel plezier terug op het bowlingtoernooi in Breda. Dat werd elk jaar in maart georganiseerd. Helaas ging dat in 2020 en dit jaar niet door wegens corona. ‘De allereerste keer, weet ik nog goed, toen hebben we zelfs gewonnen! Wat een feest was dat. We gingen met de mooie wisselbeker de bus in, iedereen was zo trots.‘
Na ruim 30 jaar als vrijwilliger bij Prisma te hebben gewerkt, zijn we benieuwd, wat gaat u het meest missen? ‘De deelnemers, de mensen en het plezier. Je leert de mensen zo door en door kennen. Je kent hun gebruiken en gewoontes, dat vertrouwde, dat ga ik missen.’

Wilt u nog iets tegen Prisma zeggen? Ze laat ons weten dat als het toernooi in Breda er weer komt, en ze kan mee, ze graag volgend jaar toch wel weer mee zou willen, ook al is ze dan niet meer officieel vrijwilliger bij Prisma, dan toch zeker voor de gezelligheid.

Niet alleen mevrouw Keller nam afscheid, ook vrijwilligers Laila en Burhan kwamen nog een laatste keer naar het bowlen. Zij hebben 5 jaar het team bowlers begeleid.