Komen kijken naar voorstelling ‘Binnenstebuiten’

Foto repetitie Bijlmerbuurtberichten Fotograaf Sake Rijpkema HIGH RES

Repetitie jongerenproductie Binnenstebuiten. Fotograaf: Sake Rijpkema

Persoonlijke verhalen van Bijlmerjongeren in voorstelling ‘Binnenstebuiten’

Op zaterdag 18 april in NoLIMIT vindt de première plaats van de multimediale voorstelling ‘Binnenstebuiten’. ‘Ik heb er nu al zin in!’ roept deelnemend artiest Perez Dallou (27 jaar) tijdens de repetitieavond afgelopen dinsdag. De jongerenproductie is gemaakt door 21 jongeren met en zonder beperking uit Amsterdam Zuidoost.

Hieronder de Making Of, een indruk van de werkwijze en een kennismaking met de spelers:

De voorstelling bestaat uit een mix van film, poëzie en theaterbeelden. De voorstelling is gemaakt in het kader van het project Bijlmerbuurtberichten, een initiatief van PBAZO en Stichting Prisma. Als kijker word je meegenomen in de verrassende wereld van jongeren. ‘Je krijgt een kijkje in de belevingswereld van jongeren. Gedachten die in ze opkomen als ze staan te wachten op de metro. Dromen en idealen van jongeren, verwerkt in beelden en woorden”, aldus Els Vollmuller (artistiek leidster). ‘De jongeren geven mij kleine parels en ik zet ze om tot theaterbeelden’.

De voorstelling wordt uitgevoerd door een bijzondere mix van jongeren tussen de 16 en 30 jaar: ‘Naast de gangbare kanalen zoals scholen en jongerenwerk, hebben we ook jongeren geworven via Cordaan en andere zorginstellingen in Zuidoost die jongeren met een licht verstandelijke beperking begeleiden’, vertelt Karen Soeterik (projectleider Stichting Prisma). Doel van het project Bijlmerbuurtberichten is dan ook om jongeren met en zonder beperking met elkaar in contact te brengen en te laten participeren in reguliere jongerencentra in Zuidoost.

Sinds januari repeteren de jonge talenten wekelijk in jongerenproductiehuis NoLIMIT, waar ze elkaar en het jongerencentrum goed hebben leren kennen. Aafke van den Eikhof (projectleider PBAZO/ NoLIMIT): ‘Het is erg mooi om te zien hoe snel de jongeren zich bij ons thuis voelden en zich tot een hechte en enthousiaste groep hebben gevormd.’ Thijs Letanche is als begeleider van Cordaan betrokken bij de wekelijkse repetities: “Ik zie de jongeren zichtbaar genieten van momenten dat zij ultiem zichzelf kunnen zijn en niet hoeven na te denken hoe dit op een ander over komt”.

De première van Binnenstebuiten is zaterdag 18 april 20.00 uur in NoLIMIT, Geldershoofd 80. De tweede voorstelling is op vrijdag 24 april 20.00 in BuurtHuis Holendrecht. Entree is gratis, wel graag even reserveren via bbb@nolimitzo.nl o.v.v. volledige naam, aantal kaartjes en datum voorstelling.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Els Vollmuller via tel. 06-41000895 of info@stichtingprisma.nl