Telefooncirkel voor jongeren

Speciaal voor de jongere leeftijdsgroep bestaat er de Telefooncirkel Nieuw-West. Begeleider van de telefooncirkel voor jongeren is Jeffrey, dat doet hij met de ondersteuning door Eigenwijks en Prisma. Hieronder lees je waarom Jeffrey zo enthousiast is over de Telefooncirkel!

Wat is een telefooncirkel?

Een telefooncirkel bestaat uit een groepje mensen dat elkaar dagelijks even belt. De eerste begint en de laatste belt de eerste beller weer. Zo is de cirkel rond.

Ik zit in een telefooncirkel speciaal voor jongeren uit de wijk. We bellen elkaar op om te vragen hoe het gaat. De meeste cirkels zijn voor senioren, dus het is heel leuk dat wij ook een cirkel hebben.

Wat willen jullie hiermee bereiken?

Wij willen meer contact met elkaar hebben, vooral in deze gekke tijden. Ook zijn we zo meer sociaal betrokken met elkaar. Voor senioren kan ik mij voorstellen dat het fijn is dat iemand belt om te checken of de persoon niet is gevallen en of alles goed gaat. En zo kan iemand nog wel andere redenen hebben om mee te doen!

Kennen de jongeren elkaar persoonlijk?

Wij kenden elkaar nog niet, maar nu leren we elkaar kennen door de telefoon. Dat is extra leuk.

Hebben jullie elkaar al eens ontmoet in het echt?

Ja, in het buurthuis. Toen het kon met de coronamaatregelen, zijn we in een klein groepje samen gekomen. We hebben elkaar leren kennen en dat was gezellig. Ook hebben we samen de regels opgesteld, zoals welke dagen we bellen en wat je moet doen als iemand niet opneemt. En ik ben toen aangewezen als begeleider.

Is er al telefonisch contact geweest onderling?

Ja, afgelopen weken. Een belletje duurt een paar minuutjes.

Wat wordt er besproken aan de telefoon?

Je vraagt elkaar hoe het gaat, wat je hobby’s zijn, hoe je dag is. Zo verbreed je je sociale contacten. Maar je kan niet te lang bellen, omdat de volgende moet worden gebeld. Als je echt langer wilt kletsen, kan je vragen of iemand het leuk vindt om op een ander tijdstip meer te praten.

Wat vind je zelf van de telefooncirkel?

Het is leuk om te doen en het is een verantwoordelijkheid. De cirkel begint en eindigt namelijk bij mij.

Is dit voor een bepaalde doelgroep? Zoals eenzame jongeren?

Dat kan. Een telefooncirkel geeft je sociale contacten en het kan dus helpen tegen een gevoel van eenzaamheid. Iedereen is welkom om wat voor reden dan ook.

Meedoen met de jongerencirkel?
Neem contact op met Prisma, een van de participatiecoaches kan jou verder helpen >>> Team Prisma contactgegevens
Of meld je aan via onze site >>>Telefooncirkel voor Jongeren
Of bel Stichting Eigenwijks,contactpersoon Stefania: 0633319681 (bereikbaar van maandag tot en met donderdag) of mail naar stefania@eigenwijks.nl

* De telefooncirkel voor jongeren Nieuw-West is een samenwerking van Stichting Eigenwijks en Prisma