Ik wil met jou…samen sporten, spelletjes doen, koken in West

Op donderdag 13 november was in buurtcentrum de Havelaar de officiële start van het project Ik wil met jou… in West. Het project is een initiatief van de welzijnsinstelling Stichting Prisma. Eerdere edities vonden plaats in de stadsdelen Zuid, Centrum, Oost en Noord.

Het project zorgt voor activiteiten dicht bij huis voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. Activiteiten als sporten, filmen, koken en nog veel meer. Het project stimuleert ook kennismaking tussen bewoners met en zonder verstandelijke beperking.

De hamer en het convenant
Met handtekeningen van alle partners en een klap op de hamer werd het samenwerkingsconvenant bekrachtigd. Jeroen van Berkel, portefeuillehouder Zorg en Welzijn in West: “Ik wil met jou…in West verbindt bewoners in de wijk en dat is nodig. Ik was meteen enthousiast toen Prisma aanklopte met dit project. We moeten als stadsdeel zorgen dat in alle buurtcentra activiteiten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook voor bewoners met een verstandelijke beperking. Iedereen telt mee.”

foto Kick off 13 nov lage res fotograaf Ronald Damwijk

Applaus voor ondertekening . Fotograaf Ronald Damwijk

De hamer heeft een hele bijzondere betekenis en werd vandaag overgedragen aan het Buurtpanel door Prisma-participatiecoach Carlijn Zengerink werkzaam in Amsterdam-Noord. Carlijn vertelt aan het Buurtpanel in West: in Noord wordt de hamer gebruikt om de orde in de buurtpanelvergaderingen te bewaken. En dat is soms nodig Aan wie mag ik hem geven?” Mireille Buree, een van de Buurtpanelleden in West, steekt direct haar vinger op. Olof ten Have, een van de andere leden: “Maar dan moeten we wel afwisselen. En zo ontstaat het compromis. Mireille mag uiteindelijk het convenant bekrachtigen. Met de zaal tellend van vijf naar nul slaat ze op de tafel.

Brede samenwerking zorg en welzijn
Met de ondertekening van het samenwerkingsconvenant afgelopen donderdag zeiden de zorg- en welzijnsinstellingen in Westletterlijk ‘ja’ tegen elkaar. Het convenant is ondertekend door Philadelphia, Cordaan, Amsta Karaad, Combiwel, IJdockzz, ABC Alliantie, MEE Amstel en Zaan, het stadsdeel West en Stichting Prisma.

Ik wil met jou…in West bestaat uit:
Expeditie West: Het buurtpanel, bestaande uit bewoners met een verstandelijke beperking testen het bestaande activiteitenaanbod in West.
Show Your Talent: Jongeren met en zonder verstandelijke beperking gaan aan de slag met dans, muziek, theater en of audiovisuele media. De eerste uitvoering is 12 december 2014.
Buurtmaatjes: Bewoners zonder beperking gaan op stap met bewoners met beperking om leuke activiteiten in de buurt te bezoeken.
Welkom bij ons: De buurt is welkom op meerdere zorglocaties in West, zoals De Wending, Ontmoetingsplek Da Costa, Marcantilaan en De kleine Johannes. Gezamenlijk worden activiteiten opgezet waarbij gebruik gemaakt wordt van de unieke faciliteiten als sportzalen en professionele keukens.

Meer informatie over de stichting en Ik wil met jou…in West
www.stichtingprisma.nl, 020-8866260, info@stichtingprisma.nl.

Laat een reactie achter