Voorproefje succesproject ‘Ik wil met jou…’

AMSTERDAM –  Op zondag 26 oktober hebben Amsterdammers uit West, met een verstandelijke beperking Buurtcentrum De Havelaar getest in Expeditie West. De test is het voorproefje op het succesproject ‘Ik wil met jou…’ dat officieel op 13 november in West gelanceerd wordt.

Karen Soeterik, namens initiatiefnemer Prisma: “We zijn er trots op dat we na het succes in Amsterdam-Noord ook in West starten. Dat doen we samen met alle zorg- en welzijnspartners. We gaan ervoor zorgen dat bewoners met een verstandelijke beperking, samen met bewoners zonder verstandelijke beperking dichtbij huis samen hun vrije tijd kunnen doorbrengen.” De eerste Expeditie was een succes en scoorde een 8, want zoals testpanellid Antje zegt: ”Samen eten is geluk!” Olof heeft nog een tip voor de serveerders: “Ze zouden voor de tweede ronde met de pan op een karretje langs de tafels kunnen gaan, zodat je zeker weet dat je je eigen soepkom weer krijgt.”

Buurtpanel eet gezamenlijk in de Havelaar in West. Fotograaf: Ronald Damwijk

Expeditie West
In Expeditie West, een onderdeel van ‘Ik wil met jou… in West’, testen buurtbewoners met een verstandelijke beperking reguliere welzijnsactiviteiten op sfeer, begeleiding, toegankelijkheid, prijs, of het gemakkelijk te vinden is en of ze er bijvoorbeeld alleen heen durven gaan. De komende maanden worden in alle wijken van West verschillende activiteiten getest. De volgende expeditie is een spelletjesmiddag in Huis van de Buurt de Klinker op maandag 3 november om 13:30 uur.  Wil je ook meedoen? Bel of mail dan met Kirsten Beerens van Stichting Prisma: 06 – 57 99 78 86 of kbeerens@stichtingprisma.nl.

Sfeerimpressie 1e Expeditie West In de hal komen de heerlijke geuren uit de keuken je al tegemoet. In de grote zaal wordt eerst nog even gezellig bijgepraat en naar muziek geluisterd. Na Ramses Shaffy volgen swingende Spaanse klanken en een enkeling doet zelfs een dansje. Om 18:00 uur klinkt het “Aan tafel!” en iedereen gaat naar het buurtrestaurant, waar kok Daan Stoelinga en zijn vrijwilligersteam van de Regenboog Groep voor wel 50 mensen een heerlijk 3-gangendiner hebben gemaakt. En net als in een echt restaurant wordt het eten aan tafel uitgeserveerd: groentesoep met balletjes, boerenkool met een gehaktbal en een stoofpeertje en als toetje pannenkoeken met ijs, slagroom en chocoladesaus. Alles is vers en zelfgemaakt en het diner kost in totaal € 5,00. Vegetarisch, halal? Geen probleem! Met alle dieetwensen is rekening gehouden. En wie wil mag nog een tweede keer bestellen. Beheerder Belinda Werdler: “Ik vind het heel leuk, dat jullie geweest zijn en ik hoop dat jullie vaker komen, want jullie zijn allemaal van harte welkom in de Havelaar! We hebben ook sport, tekenen & schilderen, zingen en disco.” Ze heeft voor alle panelleden wat folders over de activiteiten verzameld, zodat ze die thuis nog eens rustig kunnen bekijken. De Havelaar zit in de Douwes Dekkerstraat 2, 1053 SX  Amsterdam.

Officiële lancering 13 november
Op 13 november 2014 is de officiële start van ‘Ik wil met jou… in West’ van 15.00 – 17.00 uur in Buurtcentrum De Havelaar. Het wordt een gezellige middag met interviews, het testpanel is aanwezig, een officieel moment voor de handtekeningen van de samenwerkende organisaties, een bijzonder optreden en natuurlijk een hapje en een drankje. Buurtbewoners, deelnemers van de activiteiten, medewerkers van zorg- en welzijnsinstellingen zijn allemaal welkom!

Aanmelden vóór 4 november via: info@stichtingprisma.nl o.v.v. 13 november.