Gezellig uitstapje Amsterdam Museum

Op vrijdagochtend 2 maart was het uitstapje naar het ‘Amsterdam Museum’. Dit is dé plek waar je alles leert over de historie van Amsterdam

De locatie is op zich al bijzonder. Het museum is namelijk gevestigd in het vroegere Burgerweeshuis. Dit is het beroemdste weeshuis van Nederland! Van 1580 tot 1960 werden hier weeskinderen opgevangen. Het is bijzonder dat in de collectie van het museum ook te zien is waar vroeger de slaap- en eetzalen van het weeshuis waren.

Ridders

De negen deelnemers en drie vrijwilligers, Jeran, Lotte en Sjoerd, verzamelden zich bij de entree van het museum. Daar werden ze hartelijk ontvangen door de gids. Die nam de groep mee het Amsterdam Museum door. Hij vertelde over de bijzondere documenten, de ontwikkeling van de stad en grappige verhalen. Zoals de tijd van de ridders. De deelnemers deden zelfs even alsof ze een ridder waren! De gids nam ze ook mee naar de ‘Schuttersgalerij’. Dat is een overdekte straat waar grote schilderijen en foto’s hangen. Daar ligt ook een groot tapijt, gemaakt door een moderne kunstenares, met als titel ‘Mijn Stad’. Het verbeeldt de 179 nationaliteiten die in onze stad Amsterdam wonen.

Prisma Amsterdam Museum

Veel plezier tijdens de rondleiding

Nog een rondje museum

Na ruim een uur kijken en luisteren kreeg de groep wel wat trek. In een gezellige lunchroom werd dan ook lekker gesmikkeld en gepraat. Het museumbezoek had indruk gemaakt. Na het eten konden de deelnemers kiezen om naar huis te gaan of om nog een klein rondje door het Amsterdam Museum te lopen. De groep splitste zich op. Sjoerd en Lotte gingen samen met een paar deelnemers nog even door het museum struinen. De andere deelnemers gingen naar huis. Onze vrijwilliger Jeran bracht ze naar de tram waar ze vrolijk werden uitgezwaaid.

Het was een heerlijk dagje in het Amsterdam Museum. En zoals je zult begrijpen was dit zeker voor herhaling vatbaar!