Gezellig en sportief Jeugdsportweekend!

Gezellig en sportief  Jeugdsportweekend!

In het weekend van vrijdag 12 tot en met zondag 14 april was het Prisma Jeugdsportweekend!  Elk jaar weer een bijzonder event waar iedereen naar uitkijkt.

Dit jaar zijn we vanuit Prisma met het Jeugdsportweekend met twintig kinderen en zes begeleiders naar Texel geweest. Het was een sportief en erg gezellig weekend. Met voetballen, fitness, judo, bingo, disco, een strandwandeling en ten slotte zwemmen in het tropische zwemparadijs.  Zondagmiddag was iedereen moe maar voldaan weer in Amsterdam. En we kijken nu al uit naar volgend jaar, de eerste aanmelding voor het weekend in 2020 is al binnen!

Op weg naar Texel
Op vrijdag reden we met drie busjes,volgeladen met kinderen en materiaal naar Texel. Na veel file op de heenweg kwamen we eindelijk aan. We verbleven op een prachtige plek op Texel, in de Breemhoeve. De eigenaren Lia en Andre gaven ons een warm welkom. En wat een fantastische ruimte, de logeerboerderij, met heerlijke loungebanken, een fijne keuken en twee lange tafels om samen aan te eten. Buiten is er heerlijk weiland om op te voetballen. Zelfs een stal met twee lammetjes, een aantal cavia’s en twee geiten die we mochten aaien.
De indeling van de slaapkamers was al gemaakt, dus iedereen ging zijn bed opmaken. Hier en daar moesten de begeleiders even helpen met de bedden om ervoor te zorgen dat er geen kussengevechten ontstonden. Ondertussen waren er ook een aantal begeleiders aan het koken en konden we snel aan tafel voor een gezonde en lekkere maaltijd.

Bingo!
Op het avondprogramma stond bingo! Begeleiders Sjoerd en Francesca waren bingomasters, de één draaide de getallen en de andere zorgde voor de uitreiking van de prijzen. Er waren leuke prijzen te winnen zoals bidons, lekkere doucheschuim, sporthorloges, handdoeken, en feestelijke hoedjes. En bij een valse bingo moest men een liedje zingen.Datgebeurde helaas niet, want iedereen zat geconcentreerd te spelen. Na een klein uurtje had iedereen een prijs en speelden we nog een rondje. Rond een uur of elf was het echt bedtijd en ging iedereen lekker slapen.

Voetbal clinic
Zaterdag, de volgende dag,gingen we na een fijn en gezond ontbijt naar de voetbal clinic. Voetbalvereniging SV Oosterend had één van hun velden en hun materiaal ter beschikking gesteld. We werden heel hartelijkontvangen en konden op het enorme veld lekker  voetballen, doelschieten en kleine partijtjes spelen. Iedereen deed heerlijk mee en wilde graag voetballen en bewegen in de zon. Na ruim twee uur met een aantal partijtjes in kleine teams was het tijd om terug te gaan naar de hoeve om te lunchen. Net onderweg in de busjes hadden we een bui met natte sneeuw. Wat waren we blij dat we nu niet op het voetbalveld stonden! Na een kleine opfrisbeurt gingen we lunchen in de hoeve.Iedereen zat lekker te smikkelen na al die inspanning. Na afloop van de lunch vertelde begeleider en buurtsportcoach Boukje over gezond eten en de piramide van de gezonde leefstijl. Want naast lekker bewegen en sporten is ook gezond eten belangrijk. Iedereen lette goed op. Zo vertelde ze dat je beter niet te veel fruit kunt eten, omdat er veel suiker in zit maar dat je wel altijd groente kunt eten.
Vervolgens moest iedereen zich omkleden voor de fitness en judo, dat die middag op het programma stond bij Stay Fit Texel.

Fitness en judo
Iedereen was lekker fanatiek en ging met de fitnessapparaten aan de slag of kreeg instructies hoe die te gebruiken. Even testen hoe sterk de biceps zijn of een half uur knallen op de loopband, lekker fietsen of op het roeiapparaat, niks was te gek. Na bijna een uur zweten was het tijd om te wisselen en gingen de schoenen uit om de judomat op te gaan. De judo les was een enorm succes!Na een kleine warming-up en wat samenwerkingsoefeningen was het tijd om de beginselen van judo te ontdekken. De eerste oefening was achterovervallen met een enorme knal op de vloer. Begeleiders Danique en Moos hebben het ook geprobeerd, maar die konden niet zo hard op de mat slaan als de kinderen! Het allerleukste van de judo les was het omduwen van de meester, die al bijna 40 jaar judo ervaring heeft. Iedereen mocht om de beurt tegenover de meester gaan zitten en een poging wagen om hem om te duwen. Vele tactieken kwamen naar voren, van kietelen tot gewoon de spierballen gebruiken. Iedereen heeft erg gelachen en sommigen is het zelfs gelukt om de meester op zijn rug te krijgen, super!

Na een heerlijke middag sporten was iedereen moe. We gingen terug naar de hoeve, lekker douchen om daarna samen aan tafel pizza & pasta te eten. Hoewel iedereen best wel moe was, wilden we toch nog graag dansen. Sjoerd zette de ‘Macarena’, in – altijd een succes – en de kinderen gingen lekker meedoen. Uiteindelijk wilde iedereen toch even zijn of haar beste dansmoves laten zien. Er werd lekker gedanst, maar vooral gelachen.  Met vermoeide voeten lag uiteindelijk iedereen zo rond half twaalf lekker in bed.

Weekend al bijna weer om
Op zondag moesten er een aantal mensen speciaal wakker worden gemaakt na al dat sporten en dansen. Het was het alweer de laatste dag van dit sportieve weekend en de tas moest weer worden ingepakt. Na een ontbijt met zijn allen,gingen we naar het strand. Pech, want één van de drie busje wilde niet meer starten, er wasiets met de accu.  Met twee busjes reden we naar het strand. Het derde groepje ging met de begeleiders lopen, alvast op weg naar het zwembad. Vanaf 12 uur waren we met zijn allen in het tropisch zwembad, waar we heerlijk gezwommen hebben. Na de ijsjes te hebben gegeten, gingen we met natte haren weer op weg naar Amsterdam. In de busjes terug naar huis was het rustig na alle sportieve activiteiten! Laat in de middag kwamen we aan op Sloterdijk, waar de ouders op hun kinderen stonden te wachten. Het was een weekend vol sport, soms wat weinig slaap, maar vooral met veel gezelligheid en plezier!

Het was een heerlijk, bijzonder en sportief weekend dankzij de fantastische begeleiders en natuurlijk door de gezellige kinderen die mee zijn geweest. We verheugen ons nu al op het Jeugdsportweekend van volgend jaar!

Om een indruk te geven van het weekend, een aantal foto’s.

JSW, een initiatief van Prisma en mogelijk gemaakt met de financiële bijdrage van de Cruyff Foundation.