Vrijwilliger Anja: “In een lange galajurk naar je werk fietsen is onpraktisch… Op toneel kan dat wel”

Anja Cornwall (61) ondersteunt de toneelgroep van Prisma in ’t Fijnhout Theater Amsterdam. Door het acteren kan ze even afstand nemen van alledaagse bezigheden. Maar bovenal brengt het haar plezier.

Parttime vrijwilliger
“Vrijwilligerswerk heb ik altijd al gedaan. Toen de kinderen jonger waren zat ik bijvoorbeeld in de medezeggenschapsraad van hun school of hielp ik in de bibliotheek. En toneelspelen natuurlijk; zes jaar lang zat ik bij het toneelgezelschap ‘Komen en gaan’. Daarna sloot ik hier en daar aan bij andere toneelgezelschappen. In 2011 ontmoette ik Loes Rietkerk via ons gezamenlijke toneelnetwerk. Het was pas in 2016 dat we meer contact hadden via Facebook en dat ze mij vroeg om ook vrijwilliger te worden bij de toneelgroep van Prisma. Toneelspelen staat voor mij gelijk aan plezier hebben. Je wordt uit je wereld van de dagelijkse dingen getrokken en stapt met z’n allen een fantasiewereld binnen. Het is fijn om dan even niet met werk en thuis bezig te zijn.”

Superman op z’n best
“De toneelgroep bestaat uit tien deelnemers. Elke maandag komen we bijeen om scènes te oefenen; wat werkt wel en wat niet. En een keer per jaar geven we een voorstelling met pruiken, publiek en al.
Wat ik merk aan de groep is dat het niveau onderling verschilt. Gevoelsmatig stimuleer en ondersteun ik ze in hun contact met elkaar. Zoals Arthur, hij heeft het syndroom van Down. Normaal gesproken kijkt hij ons een beetje aan en zegt weinig. Maar als we een scène oefenen, dan zegt hij plotseling een paar woorden. Het past vaak niet direct bij de scène, maar dat geeft niet, het is zijn associatie. Dat raakt me, wanneer hij zich zo uitdrukt. Hij kan ook allerlei figuren uit films nadoen, zoals de Hulk en Superman. Bij dat laatste gaat zijn arm spontaan de lucht in en zegt wat Superman ook zou zeggen.”

Diva Chanel
“Ook Gwendoline kan helemaal opgaan in haar rol. Normaal zit ze een beetje ineengedoken en beweegt moeizaam. Als ze de diva Chanel speelt, dan verandert haar houding spontaan. Ze gaat rechtop zitten en doet heel deftig haar neus in de lucht. Dat is zo mooi om te zien. Het is vaak ook grappig, omdat ze elkaar bijvoorbeeld niet begrijpen. Dan kan Wesley, die normaal wat stiller is, enorm lachen!
Iedereen heeft verschillende persoonlijkheden. Voor je dagelijkse dingen kies je alleen wat het makkelijkste is. Ik wil ook wel eens mezelf in een lange galajurk steken en naar mijn werk fietsen. Maar het is zo onpraktisch… Op toneel kan dat wel.”

Vrijwilliger Anja Cornwall

Plezier hebben
“Als kind vond ik het heerlijk om te fantaseren. Op vakantie in de duinen speelde ik indiaantje, op school was ik in de pauzes in de weer met klasgenootjes om verhalen te bedenken. Ook als moeder improviseerde ik op regenachtige dagen een verhaal waarin onze kinderen hun eigen fantasie kwijt konden. Ik kan wel zeggen dat het fantasierijke altijd een rol heeft gespeeld. Daarom wens ik voor de deelnemers dat zij net zoveel plezier hebben in het acteren als ik!”