Valentijn Diner, dé plek voor bijzondere ontmoetingen

De aanmeldingen stroomden nog binnen. Maar de 50 beschikbare stoelen waren al snel vergeven. Het Prisma Valentijn Diner op 9 februari in Grand Café Genieten in Oost is ‘met liefde’ ontvangen. En de begeleiders waren daarop voorbereid. Er stond namelijk meer op het menu dan alleen de driegangen!

Het is 17.30 uur, wanneer de eerste bezoekers hun weg vinden naar het Oranje-Vrijstaatplein 2. Het grand café staat vanavond in het teken van ontmoeting, vriendschap en liefde. Prisma heeft dit jaar flink uitgepakt. Aan alles is gedacht; van uitgebreid dineren en live muziek van ‘Tiamisu’ tot speeddate-tafels en een pop-up fotostand. Klik hier voor meer informatie over Tia Postma

Persoonlijke ijsbreker

Een warme ontvangst door de participatiecoaches van Prisma. Heerlijke geuren uit de keuken waar Resto VanHarte druk bezig is. Op de achtergrond zachte instrumentale muziek. Kortom, de ingrediënten voor een mooie avond zijn aanwezig. Toch voelen de deelnemers zich een beetje nerveus. Participatiecoach Frederike is erop voorbereid: “We hebben veel werk gestoken in het voorbereiden van de kennismakingsgesprekken. Zo hebben we aan elke tafel Prisma-coaches zitten om het ijs te helpen breken en de gesprekken op gang te houden. De deelnemers hebben vooraf een vragenlijst ingevuld waardoor de coaches ook weten wat hun verwachting is, ze sturen daarop aan.”

Prisma Valentijn Diner

Zangeres Tia houdt de sfeer er goed in tijdens het diner
Foto: Sake Rijpkema/Hollandse Hoogte

Leren improviseren

Na de opening wordt al snel het voorgerecht geserveerd: een gezonde pizza in de vorm van een hart! Hierna volgt de eerste workshopronde: ‘Speeddaten’ van ABC-date en ‘Vriendschap en ontmoeten’ van Stichting Mee AZ. “De workshops zijn erop gericht de deelnemers meer inzicht te geven in wat vriendschap of liefde voor hen betekent. En hoe je ermee omgaat. Die ervaring kan weer goed ingezet worden tijdens de speeddate-ronde. Er zijn vragenkaarten gemaakt om ze bij dat laatste te helpen improviseren”, vertelt Kimberley Snoek, participatiecoach bij Prisma. Dan bereikt het hoofdgerecht haar tafel. Ook Resto VanHarte moet vanavond improviseren; het gasstel is kapot. Het zeer welkome alternatief is nog op tijd bezorgd: kipshoarma met gebakken aardappeltjes en salade. Het nagerecht bestaat uit een ware gelukmaker: chocolade crunchmousse. Een mooie afsluiter is de dansvloer. Enkele stelletjes lijken elkaar te hebben gevonden, schuifelend en genietend.

Het begin van iets moois

Ramon (18 jaar) kijkt met plezier terug op de avond: “Ik zat aan tafel met een héél leuk meisje. We praatten veel en hebben ook nog even gedanst. We zijn nu aan het daten, dus ik heb er echt iets moois aan overgehouden.” Het meisje heet Cecilia (18 jaar) en ook zij is blij verrast. “Het Valentijn Diner was heel gezellig! Ramon en ik voelden een bijzondere klik. Dit weekend spreken we weer af.Monique (52 jaar) hoopte haar figuurlijke prins op het witte paart te ontmoeten. In plaats daarvan ontmoette ze een deelneemster van ongeveer haar leeftijd. De vrouwen hadden meteen de week erop afgesproken bij een van de stamtafels. Prisma helpt ze om het contact verder te onderhouden. Ook Andries (66 jaar) en Rob (57 jaar) lijken veel gemeenschappelijke interesses te hebben.
Zij spreken af met elkaar te mailen.

Tweede kans en nazorg

Prisma Valentijn Diner

Cor en Jenny leren elkaar wat beter kennen tijdens een speeddate
Foto: Sake Rijpkema/Hollandse Hoogte

Net als de deelnemers vinden ook Prisma en haar partners dat de avond zeer geslaagd is. En niet getreurd voor de deelnemers die de eerste stap niet durfden te zetten; er is een tweede kans. Frederike licht toe: “Op speciale briefjes hebben de deelnemers aangegeven met wie ze graag in contact willen komen. Wij zijn aan het onderzoeken of de ander daarvoor openstaat. En hoe wij het beste kunnen bemiddelen. Het is onderdeel van onze nazorg. ”

Het Valentijn Diner is financieel mede mogelijk gemaakt door de Rabobank en donateurs.