Samen lezen in Voorleesclub Da Costa

AMSTERDAM – Op zaterdag 13 december start De Voorleesclub in Ontmoetingscentrum Da Costa.

Een voorleesclub speciaal voor de buurt. Voor buurtbewoners met en zonder een beperking.  Marleen Molleman,  activiteitencoördinator in Ontmoetingsplek Da Costa van zorginstelling Philadelphia vertelt enthousiast: ‘Wij zijn altijd op zoek naar activiteiten die zowel cliënten als buurtbewoners aantrekken. Een goed verhaal brengt mensen samen en gesprekken op gang. Verhalen vertellen speelt al door de eeuwen heen een belangrijke sociale rol. Zo ontstond het idee van de leesclub.

Ontmoetingscentrum Da Costa Ontmoetingscentrum Da Costa ligt in de Kinkerstraat. Er worden hier diverse activiteiten georganiseerd voor mensen met een beperking, zoals koken, fitness en danslessen. Boven het ontmoetingscentrum is een woonlocatie van Zorginstelling Philadelphia gevestigd, voor mensen met een verstandelijke beperking. “Veelal is lezen van een boek voor mensen met een verstandelijke beperking te moeilijk, maar hebben ze wel de behoefte aan verhalen en om voorgelezen te worden. De voorleesclub beantwoordt aan deze vraag”, aldus Molleman

Zaterdag 13 december is de eerste voorleesmiddag, daarna kan men elke tweede zaterdag van de maand van 15:00 tot 16:00 komen luisteren in Da Costa, Kinkerstraat 42,Amsterdam West. De eerste middag zal in het kader staan van kerstverhalen. Luisteraars worden in kleinere groepjes verdeeld, zodat ze aandachtig naar het verhaal, gedicht of sprookje kunnen luisteren. Er wordt voorgelezen door vrijwilligers uit de buurt.

Ik wil met jou…in West De Voorleesclub is onderdeel van het project ‘Ik wil met jou… in West’ een initiatief van Stichting Prisma, in samenwerking met met zorg- en welzijnsorganisaties in Amsterdam West. Doel van het project is om voorzieningen in de wijk toegankelijk te maken voor buurtbewoners met en zonder verstandelijke beperking. Annemieke Baauw, projectmedewerker Prisma: ‘De voorleesclub is en mooi voorbeeld van hoe je op een simpele manier buurtbewoners iets voor elkaar kunt laten betekenen. De nu betrokken vrijwilligers zijn klaar voor de start. Maar de vrijwilligersploeg mag nog wel wat groter. We zijn nog op zoek naar meer enthousiaste buurtbewoners die het leuk vinden om af en toe en zaterdag middag voor te lezen’. Vrijwilligers om voor te lezen kunnen zich aanmelden bij Annemieke Baauw, Stichting Prisma: abaauw@stichtingprisma.nl, 0631667390.  Aanmelden om te komen luisteren kan bij: m.molleman@philadelphia.nl

Laat een reactie achter