Prisma start Amsterdamse BuurtBands

Vanaf september start Prisma met twee BuurtBands in Amsterdam. Dat doen we in samenwerking met Fort van de Verbeelding, Jongerenwerk Dynamo en DOCK. Iedereen van 16 tot 25 jaar kan meedoen!
Aanmelden kan nu al, mail aan: info@stichtingprisma.nl

De BuurtBand in is een muziekparticpatieproject voor jongeren met en zonder verstandelijke beperking. Iedereen kan meespelen in de BuurtBand, dus ook als je geen muzikale ervaring hebt.

Een BuurtBand bestaat uit circa 20 jongeren in de leeftijd van 16 tot 25 jaar. Input vanuit de jongeren vormt de basis voor deze BuurtBand; het moet juist hún BuurtBand worden. Zij nemen hun eigen muziek mee en laten die bij de repetities horen. Daarmee gaan de jongeren en de dirigent van Fort van de Verbeelding samen aan de slag. De muziek die de jongeren willen spelen, wordt deels gespeeld op eigengemaakte instrumenten. De ervaring is dat de drempel om mee te doen lager is als je op een eenvoudig makkelijk mee kan spelen.

En: samen muziek maken is niet alleen leuk, het stimuleert het geheugen en draagt bij aan communicatieve vaardigheden.

Om de BuurtBand te realiseren werkt Prisma samen met Fort van de Verbeelding en met jongerenwerk Dynamo/Club JACO in Oost en DOCK/Cremerzz in West.

Fort van de Verbeelding heeft het afgelopen jaar in Utrecht een aantal muzikale participatieprojecten gedaan met buurtbewoners, met en zonder verstandelijke beperking en met professionele musici. In Amsterdam start Prisma twee BuurtBands: een in stadsdeel Oost en een in stadsdeel West. We werken samen met het jongerenwerk om een mooie (inclusieve) mix van deelnemers te krijgen.

De twee BuurtBands repeteren vanaf half september elke week in jongerenlocaties in Oost en in West. De start is op vrijdag 17september met een eerste blok van 15 wekelijkse repetities; daarna is er een optreden. Vervolgens volgen nog drie blokken van 15 weken, tot in 2023.

BuurtBand Oost
Dynamo/Club JACO
Rhijnspoorplein 1A
Amsterdam