Prisma Sport en Speldag een groot succes

Afgelopen zaterdag 27 januari was het eindelijk zover: Prisma Sport en Speldag was een feit! In het schoolgebouw van het Calvijn College Amsterdam organiseerde Stichting Prisma allerlei activiteiten. Het resultaat: een glimlach van oor tot oor op de gezichten van alle aanwezigen. Samen sporten was niet eerder zó gezellig.

“Niet met de deuren slaan! Ja zuster, nee zuster!”. Terwijl het Prisma-koor in de aula een warm optreden ten gehore brengt, komt het publiek even bij. Want vanochtend om 11.00 uur stonden de eerste deelnemers al te trappelen om naar binnen te mogen. 70 bezoekers hebben zich aangemeld voor de eerste editie van Prisma Sport en Speldag. Judo, korfbal, dans en yoga; een greep uit de verschillende activiteiten die aangeboden worden. Nadat de lunches zijn uitgedeeld en het koor de laatste noten zingt, lopen enkele deelnemers naar de kantine. Even heerlijk knutselen aan tafel, want ook dat kan vandaag.

Van uitdaging naar nieuwsgierigheid

Lionel Plak (37 jaar) heeft er veel zin. En dat steekt hij niet onder stoelen of banken. “Mijn hobby’s zijn bowlen, voetballen, zwemmen, judoën, tekenen en schilderen. Maar het allerleukste vandaag vind ik korfballen.” Moeder Olivia glundert van trots. “Lionel sport van jongs af aan. Hij doet ook aan bowlen dat door Prisma wordt georganiseerd. Hij houdt van uitdagingen.” Lionel vult aan: “Ik kreeg een email en post over de Sport en Speldag. Dus heb ik mij opgegeven!” Zijn enthousiasme is aanstekelijk.

Maar dat enthousiasme is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Een klein aantal deelnemers kijkt toch eerst de kat uit de boom. Na wat bemoedigende woorden van de begeleiders slaat ook bij deze groep de nieuwsgierigheid toe. De ene sport na de andere wordt de rest van de middag uitgeprobeerd. De trainers hebben zelfs nieuw talent ontdekt! En de belangstelling voor de wekelijkse sportactiviteiten zoals duiken, korfbal en natuurlijk judo is groot.

Vrienden maken

Bij één deelnemer gaat de belangstelling voor judo een stuk verder. Brigitte de Regt (29 jaar) begon op jonge leeftijd aan de Japanse vechtsport. “Ik doe al 20 jaar aan judo. En heb een oranje band. Ik heb zelfs een op maat gemaakte jasje met roze binnenkant”, lacht ze vol trots. “Vier keer per jaar speel ik wedstrijden in binnen- en buitenland, zoals Griekenland. En dan behaal ik altijd wel de eerste of tweede plaats.” Haar judovereniging BeTerJudo, onder leiding van Tycho van der Werff, is ook aanwezig. “Mijn vriend heeft zich hiervoor opgegeven, dus we doen dit samen. En ik ken ook veel mensen die hier aanwezig zijn.Brigitte is heel tevreden over de manier waaropactiviteiten georganiseerd worden.”Altijd zijn de vrijwilligers erbij en dat gaat heel goed. ” Zo zijn we met z’n allen naar Disneyland Parijs, de Truck Run en Winter Efteling geweest. Ik doe vaker mee als Prisma iets organiseert. Daar wil ik wel meer over vertellen, maar moet toch echt weer verder. Ik wil namelijk heel graag een Prisma-tas versieren!”

Nieuwe roeping

Deze dag staat in het teken van samen gezond bewegen. Een beperking hoeft daarbij niet altijd in de weg te staan. Marjolein Blanken, een van de vrijwilligers bij Prisma: “Wat is een beperking eigenlijk? Ik zie het als een toevoeging, een kwaliteit. De mensen voor wie ik dit werk doe zijn zo open en vriendelijk, dat vind ik prachtig. Ik wil dit blijven doen!” Tot 2015 had zij een leidinggevende functie binnen de horeca. Maar sinds haar eerste kennismaking met ‘Johanna’s Woensdag’ heeft ze een nieuwe roeping gevonden. “Ik krijg zoveel energie van de mensen die naar de kookclub van Prisma komen. En vind het fijn om me in te zetten voor mensen die kwetsbaarder zijn.” Daar komt Lionel aangelopen. “Je moet wel goed drinken!”, roept Marjolein met een glimlach. Ze kijkt dan opzij naar haar mede-vrijwilliger. “Karina, wat lief, hij laat mij zijn waterfles zien.”

Yoga vanuit het hart

Terug in de aula. De deelnemers hebben zojuist flink gedanst. Nu is het tijd voor yoga. Rolstoel of niet, iedereen doet vol overgave mee aan de ontspanningsoefeningen van Gilberto Perotti. De van origine Italiaanse theatermaker is blij dat hij mee kan helpen aan de Prisma Sport en Speldag. “Door te helpen, help ik mezelf.” Hij wijst naar zijn hart. “Ik gééf en dat doet mij goed van binnen.” Net als Marjolein kwam ook hij met Prisma in contact via de Vrijwilligerscentrale Amsterdam. “Prisma zocht een assistent voor de dansleraar. Ook al heb ik geen dansachtergrond, ik wilde iets betekenen voor mensen die op een of andere manier beperkt worden. Ik ben inmiddels twee jaar verder en geef nu yogalessen. Ik leer en groei nog steeds. Van de trainingen bijvoorbeeld die Prisma organiseert. Of van de ervaringen van andere vrijwilligers. Er zijn vandaag veel mensen afgekomen op de Sport en Speldag. Dat samenzijn, dat is wat ons bindt. En dat vind ik het mooiste aan deze dag!”

Deze dag zou nooit zo succesvol zijn geweest zonder de inzet van alle vrijwilligers. Prisma bedankt elke vrijwilliger dan ook via deze weg voor de betrokkenheid en positieve energie!

Wil je zien welke activiteiten Prisma allemaal organiseert, kijk op: www.jekuntmeer.nl én www.stichtingprisma.nl

Foto’s: Anneke Bosma