Prisma Portret – Frederike van Dijk

Frederike tuinEen grote glimlach, zodra de deur open gaat van Frederike’s woning. Want ze is trots op ‘haar kasteel’, zoals ze het zelf noemt. Frederike (49) woont hier sinds vier maanden samen met haar vriend Rob. Helemaal zelfstandig, maar wel met een coördinerend begeleider in de zorgflat –letterlijk– om de hoek. Het is een fijne plek om te wonen, zo vlakbij de markt op Plein ’40 – ’45. En lekker rustig ook, want dat is wel nodig om de kans op een epileptische aanval bij Rob zo klein mogelijk te houden.

Frederike is net terug van haar dagbesteding, waar ze twee tot drie keer per week naartoe gaat. Ze heeft het 22q11- deletiesyndroom. Het ontbreken van een stukje van haar chromosomen zorgt dat zij fysiek en mentaal snel overprikkeld is. Ze heeft artrose in haar hele lichaam en heeft daardoor vaak pijn. Daarnaast heeft zij met haar coördinerend begeleider gemiddeld twee keer per week gesprekken voor de nodige psychische ondersteuning.

“Tijdens de toneelclub van Prisma hoef ik eens niet op mijn tenen te lopen. Ik kan eindelijk meekomen.”

In 2009 kwam Frederike voor het eerst in contact met Stichting Prisma. Haar zus was destijds werkzaam bij welzijnsorganisatie Dynamo en was dus goed bekend met de activiteiten van Prisma. “De keuze voor de toneelclub was snel gemaakt. Hier kon ik lekker gek doen. Mijn moeder dacht dat het goed zou zijn voor mijn zelfvertrouwen en dat ik er assertiever door zou worden. Al stond ik de eerste keren wel bevend als een rietje op het toneel, hoor; ik was zo zenuwachtig!”

Toneelclub Stichting Prisma - FrederikeInmiddels draait Frederike al heel wat jaren mee met de toneelclub. Ze geniet van de scènes repeteren, van het optreden en de gezelligheid met de groep en docente. De zenuwen zijn naar de achtergrond geraakt.

“Ik merk dat ik meer dingen durf te proberen en minder angstig ben. Alles mag hier, niks is verkeerd en iedereen doet zijn best. Dat geeft vertrouwen. Ik had altijd een opgetrokken muurtje om me heen, wat veilig en zeker aanvoelde. In de afgelopen jaren ben ik door de toneellessen steeds meer uit mijn schulp gekropen. Weet je wat ik zo fijn vind aan de toneellessen? Ik hoef hier eindelijk eens niet op mijn tenen te lopen. Het tempo ligt hier lager dan bij een normale toneelvereniging en ik mag er mezelf zijn. Ik kan hier meekomen. Mijn moeder heeft helemaal gelijk gekregen.”

Ook haar vriend merkt dat de toneellessen een positieve invloed hebben op Frederike. “Als ze op maandagavond thuiskomt na de les, is ze lekker ontspannen. Niet gestresst en rustig”, aldus Rob. Het toneelseizoen is deze week weer van start gegaan en Rob zal, net als ieder jaar, weer als haar trouwe fan bij de eindvoorstelling in de zaal zitten!

Mede dankzij een bijdrage uit het Prisma Fonds, kan de deelname voor onze toneelspelers beperkt blijven tot € 175,00 voor 30 lessen en een eindvoorstelling.
De eindvoorstelling wordt gespeeld op 27 mei 2018 in het Fijnhout Theater.