Prisma en PBAZO starten theaterproductie met Bijlmerjongeren in de hoofdrol

In de productie Bijlmerbuurtberichten vertellen 24 jongeren met en zonder verstandelijke beperking hun verhaal. Jongeren gaan hun verhalen rappen, filmen, dansen en acteren. Er wordt gerepeteerd in jongerencentrum NoLIMIT. In april 2015 zal in diverse locaties in Zuidoost de voorstelling te zien zijn.

Flyer Bijlmer Buurt Berichten

Els Vollmuller, artistiek leider van Bijlmer Buurtberichten: ‘Ik vind het heel spannend wat voor jongeren we allemaal krijgen. We zijn ze nu aan het werven in samenwerking met zorginstellingen als Cordaan en scholen uit Zuidoost. Om jongeren enthousiast te maken organiseren we in november twee  kennismakingsworkshops en dan gaan we vanaf januari met de repetities aan de slag’. Dat het iets moois gaat worden weet Els zeker. ‘Verhalen van buurtbewoners omzetten in kunst is het mooiste wat er is.’

Bekijk hier het wervings filmpje :

Wijzig keuze

Met de wijzigingen in de AWBZ en de invoering van de WMO zullen vanaf 2015 steeds meer jongeren met een lichte verstandelijke beperking gebruik moeten maken van reguliere welzijnsvoorzieningen. Met het project Bijlmerbuurtberichten wordt deze doelgroep bekend gemaakt met de reguliere mogelijkheden in Zuidoost zoals in jongerencentrum NoLIMIT.

Stichting Prisma en Programmabureau Amsterdam Zuidoost (PBAZO) hebben het initiatief genomen voor de theaterproductie Bijlmerbuurtberichten. “Elke jongere die zichzelf graag wil ontwikkelen is van harte welkom in onze centra. Met dit project hopen we het makkelijker te maken voor deze jongeren om hier binnen te stappen’. Zegt Aafke van den Eikhof, beleidsmedewerker van PBAZO, de stichting die in Zuidoost vier BuurtHuizen en jongerencentrum NoLIMIT beheert.

Stichting Prisma maakte eerder in andere Amsterdamse stadsdelen samen met kunstenaars en reguliere welzijnspartners producties waar jongeren met en zonder verstandelijke beperking samen op het podium stonden. ‘Het is elke keer weer heel mooi te zien hoe verbindend dit werkt en hoeveel kracht en zelfvertrouwen de jongeren hier uithalen’. Aldus Karen Soeterik, projectleider bij Stichting Prisma.

Jongeren die willen meedoen aan Bijlmerbuurtberichten kunnen contact opnemen met Els Vollmuller via telefoonnr. 06-41000895 of bijlmerbuurtberichten@gmail.com.  De kennismakingsworkshops zijn gepland op 8 december in BuurtHuis Holendrecht en 16 december in NoLIMIT van 19.30-21.00 uur. Inloop vanaf 19.00 uur. Deelname is gratis.