Maatjes in Oost: Toni en Susan

Een paar maanden geleden klopte Toni bij Stichting Prisma aan; ze wilde graag een maatje. Samen met haar man Evert woont ze in IJburg. Evert werkt hele dagen en Toni werkt ’s ochtends in een bejaardenhuis. Hierdoor was zij in de middag veel alleen thuis. Ze wilde graag een maatje, die haar meer wegwijs zou maken in haar eigen buurt. Want in je eentje ontdekken wat er allemaal te doen is in de wijk, is natuurlijk best een grote stap. Ook wilde ze heel graag meer mensen leren kennen.

Sinds ruim vier maanden zijn Toni en Susan maatjes in Oost! En samen ondernemen ze veel leuke dingen!

Lachen en gieren tijdens het Kennismakingsspel

Toni had nog nooit eerder een maatje gehad. En ook voor Susan was het de eerste keer dat zij maatje werd van iemand. Het bleek een schot in de roos: het klikte vanaf het eerste moment!
Na de eerste kennismaking zijn Toni en Susan via Whatsapp met elkaar in contact gebleven. Het eerste uitje was daardoor al snel gepland. Ze hebben toen het Kennismakingsspel van Stichting Prisma gespeeld, waarbij ze elkaar vragen stelden, en hebben er samen veel lol om gehad. Het was een heel leuke manier om elkaar beter te leren kennen.

En vele afspraken volgden! Ze houden allebei van een taartje eten en een colaatje drinken op een terras, zijn samen naar De Stamtafel in Oost gegaan en naar een gezellige avond in Cultureel Centrum Ludo.

Samen veel stappen genomen

Om Toni wat meer bewegingsvrijheid te geven, zijn ze samen gaan oefenen met haar scootmobiel. Opstappen, snelheid maken. Al snel had Toni zoveel zelfvertrouwen dat ze samen met Susan de eindeloze Nesciobrug over zijn gegaan! Iets wat ondenkbaar was voordat Toni en Susan elkaar kenden.

Alsof dat nog niet genoeg stappen waren; Toni en Susan hebben samen een kat opgehaald, die Toni, met een beetje hulp van Susan, via internet had gekocht! Toni had zelf een account aangemaakt op Marktplaats, een bericht geschreven en bedacht wat ze moest doen als ze geen antwoord kreeg. Ze zijn samen in de auto gesprongen om de poes op te halen… in de buurt van België… Poezen Felix en Minoes moeten nog wel een beetje aan elkaar wennen, maar het gaat erg goed.

“Ik durf nu alleen naar de Stamtafel te gaan!”

Het maatjescontact stopt nu wat eerder dan gewoonlijk, omdat Susan met een nieuwe fulltime baan start. Toch zullen ze contact blijven houden en samen dingen ondernemen in de avonduren. Want Susan vindt het erg leuk om tijd door te blijven brengen met Toni. “Het geeft mij een rustmoment en ik vind het fijn om iemand te kunnen helpen. Door je dienstbaar op te stellen, kun je een paar stappen terug doen; het draait even niet om mij.”
Toni vertelt dat ze nu, zelfs zonder Susan, alleen naar de maandelijkse Stamtafel zou durven komen. Ze weet nu wie daar zijn en wat ze kan verwachten. Dit had ze niet gedurfd als ze niet eerst samen met haar maatje was gaan kijken.

Stichting Prisma gaat nu op zoek naar een nieuw maatje voor Toni, om samen de middagen te vullen. Maar eerst gaan Toni en Evert samen met de bus naar Euro Disney, om te vieren dat ze dit jaar 25 jaar getrouwd zijn!

Wil  jij ook graag een maatje? Of wil jij maatje worden? Stuur een mail naar Stichting Prisma, via info@stichtingprisma.nl of bel naar 020 8866260.
Maatjes in Oost – Toni en Susan