Jongeren aan het woord in Rapclip ‘Keuzes’

AMSTERDAM –  Op vrijdag 12 december is in ‘t Landhuis de première van de clip Keuzes van rapgroep West Bless’d. Leden van de rapgroep zijn 12 kansvolle jongeren uit West. De rapgroep wordt artistiek begeleid door bekende rapper Kami-Kazi.

Het resultaat is een professionele clip over jong zijn en keuzes maken. Deelnemer Umit (23 jaar): ‘We gingen brainstormen en toen kwamen we op het idee over toekomst en keuzes maken. Goede en slechte keuzes kun je maken. Dat willen we met de clip laten zien’.

Vanaf september kwamen de jongeren wekelijks samen. Om de week in de Foyer (zorglocatie Cordaan) en in Jongerencentrum Cremerzz. Onder de artistieke leiding van rapper Kami-Kazi kozen ze het thema, maakten ze de raps, de muziek en werd uiteindelijk de clip opgenomen waarin de jongeren zelf in de picture staan. Kami-Kazi,  zelf opgegroeid in West: ‘Het ging niet altijd even smooth maar het mooie is dat de jongeren anderen jongeren op sleeptouw hebben genomen. Ze hebben talenten ontdekt bij elkaar. Uiteindelijk zien we die terug in een clip waar ze trost op kunnen zijn’. Naast Kami-Kazi kregen de jongeren begeleiding van een jongerenwerker van IJdockzz en een projectmedewerker van Stichting Prisma.

Ik wil met jou… in West

De rapclip is een initiatief van Stichting Prisma in het kader van het project Ik wil met jou… in West.  Annemieke Baauw, projectmedewerker Prisma: ‘Het project brengt mensen met en zonder verstandelijke beperking in West in contact met elkaar en helpt mee om bestaande voorzieningen in de wijk toegankelijk te maken’. Deelnemers van de rapgroep zijn dan ook een mix van jongeren met en zonder beperking. Annemieke vervolgt: ‘Die mix ging heel goed. We merkten dat keuzes dat is wat de jongeren verbindt. Allen staan op een moment in hun leven staan waarin ze keuzes moeten maken‘. Vanaf maart 2015 zal in het kader van het project een tweede jongerenproductie van start gaan. Of dat ook weer een rapclip gaat worden is niet zeker, dat is afhankelijk van de wensen en talenten van de deelnemende jongeren.

De première ‘Keuzes’ 12 december in ‘t Landhuis. Op vrijdag 12 december van 19:00 tot 20:30 uur gaat de rapclip ‘Keuzes’ in première in Jongerencentrum ’t Landhuis in West, Gerard Callenbrugstraat 38. De jongeren zullen tevens live optreden met de rap en de making of wordt vertoond. Een tweede voorstelling staat gepland op zondag 14 december in Cremerzz, Cremerplein 27 A 14:30 tot 16:00 uur. Entree is gratis met reservering. Voor reservering mail naar: info@stichtingprisma.nl. Voor meer informatie over het project zie www.stichtingprisma.nl.