Vrijwilliger Fred over de Buren!groep

“Bij de Buren!groep vond ik wat ik nodig had.”

Fred Middelberg (58) is vrijwilliger bij Stichting Prisma. Als coördinator van Buren!groep Oost organiseert hij maandelijks activiteiten in buurthuis Archipel. Deze zijn gericht op het bijeen brengen van mensen die bij elkaar in de wijk wonen. Ook mensen met een licht verstandelijke beperking. Prisma organiseert in elk stadsdeel maandelijks een Buren!groep.
Buren!groepen dragen bij aan het verminderen van eenzaamheid in de wijk. Buurtbewoners komen met elkaar in contact binnen de eigen woonomgeving, terwijl dat anders niet of minder makkelijk zou gebeuren.

Buren!groep

“Het is een buurtnetwerk waarin wij het initiatief nemen om activiteiten te organiseren in de wijk”, zo vertelt Fred. “Ook is het een sociaal netwerk. We houden de contacten warm door de deelnemers blijvend te betrekken. Bijvoorbeeld door onze WhatsApp-groep. Wanneer daar een hulpvraag wordt gesteld reageert een andere deelnemer daarop. Wij faciliteren, regisseren en ondersteunen waar nodig. “Filmavond, onze favoriet, is een goed voorbeeld. Ik zorg op zo’n avond voor een zaaltje en de limonade. En van tevoren bel ik de deelnemers of stuur ze een berichtje om ze te helpen herinneren.”

Voordat Fred vrijwilliger werd bij Prisma had hij al het een en ander meegemaakt. “Ik heb altijd in de horeca gewerkt; had 10 jaar lang mijn eigen koffiehuis. Dat was in Watergraafsmeer, waar ik toen woonde met mijn vrouw en onze drie zoons. Na mijn scheiding kreeg ik een relatie waar mijn vierde zoon Robin Jan (12) uit is voortgekomen. Ondertussen dronk ik steeds meer tot ik alles kwijtraakte: relatie, werk en zelfs mijn huis.” Fred besloot toen zijn verslaving te lijf te gaan. “Door therapie kon ik mijn leven weer opbouwen. Inmiddels leef ik drie jaar alcoholvrij én heb ik mijn eigen appartement.” Om het weekend, soms ook doordeweeks, is zijn zoon bij hem thuis. “Die is kind aan huis bij de Buren!groep.
Zo fijn en gezellig is het er!”

Oprechte interesse

Het was in die opbouwende periode dat hij zich als deelnemer bij de Buren!groep in Oost aanmeldde. “Ik wilde weer onder de mensen zijn, een praatje maken, lachen. Wat ik hier vond overdonderde mij; er was zoveel vriendelijkheid! De deelnemers zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar, hebben geen vervelende vooroordelen. Ik had die positiviteit nodig. Wanneer er weer een activiteit was hielp ik Anne van der Sluis (participatiecoach bij Prisma) dan ook graag. Omdat zij het drukker kreeg vroeg ze of ik de coördinerende taken wilde overnemen. Sindsdien organiseer ik de maandelijkse Buren!groep.”

De cirkel is rond

Het vrijwilligerswerk voor Prisma bracht Fred bovendien terug naar het werk dat hij als twintiger deed. “Ik werkte in de zorg en deed zelfs een opleiding. Maar mijn baan werd helaas wegbezuinigd. Dus ben ik de andere ‘sociale sector’ ingegaan. Nu, 35 jaar later, ben ik via een zij-instroom bij Cordaan begonnen als verzorgende. En werk ik aan iets wat ik graag doe: ontzorgen.”

Als het aan Fred ligt blijft Prisma altijd bestaan en is alle hulp welkom. Zoals hij zelf stelt: “Hoe belangrijk is het om bij te dragen aan het geluk van deze bijzondere groep Amsterdammers?”
Vrijwilliger worden?

Wil jij vrijwilliger worden?

Wil je net als Fred ook vrijwilliger worden bij Prisma? Check dan de vacatures op www.stichtingprisma.nl
Of neem contact met ons op via info@stichtingprisma.nl of 020 886 62 60.
Als vrijwilliger bij Prisma word je onderdeel van een enthousiast en gedreven team van vrijwilligers, professionals en stagiaires. Wij bieden je training, intervisie, individuele begeleiding en in overleg reiskosten.