Inspiratiewaaier voor gemeenten om mensen met een beperking te betrekken

Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) weten zelf het beste waar zij tegenaan lopen. Daarom is het belangrijk dat zij hun stem laten horen. Veel gemeenten worstelen met de vraag hoe ze deze groep betrekken bij beleid en hun ervaringen inbrengen. Deze waaier is gemaakt om u te inspireren om mensen met een LVB een stem te geven.

Deze instrumentenwaaier bevat 11 uiteenlopende instrumenten voor mensen met een LVB, hun ondersteuners, beleidsmakers en cliënten- en adviesraden om mensen met een LVB te betrekken bij beleid. Ontmoeting en dialoog zijn in deze instrumenten het uitgangspunt, maar de een is meer een onderzoeksinstrument, de ander meer een spelvorm of training. Per instrument is in de beschrijving aangegeven waar de focus ligt.

Waarom deze waaier?

Wij hopen dat u als ervaringsdeskundige, beleidsambtenaar of ondersteuner geïnspireerd raakt om deze instrumenten in te zetten om zo de stem van de LVB-doelgroep te laten horen in het gemeentelijk beleidsproces.

De instrumenten in deze waaier zijn:
1. Cliënten over Kwaliteit
2. Cliëntenplatform voor mensen met een LVB
3. Dialoog gesprekken
4. Denken en Tanken
5. Doe je mee? Een eigenwijs spel
6. Het G-KRACHT politiek panel
7. Persona methodiek
8. Kwartetspel Praat met mij
9. Samen sterker
10. Themacafé’s van LFB
11. Zeg het zelf