Dansen en zingen, ook met scootmobiel

AMSTERDAM – Op donderdag 2 april is het Buurtpanel van Expeditie West op bezoek in Centrum Kijkduin in Bos en Lommer. Bewoners uit West met een licht verstandelijke beperking testen tijdens deze achtste expeditie een spetterende Karaoke-avond. Daar ontmoeten ze ook bewoners, die geen beperking hebben, en dat is precies de bedoeling van Expeditie West. Door veranderingen in de zorg zullen steeds meer bewoners met verstandelijke beperking op zoek gaan naar passende activiteiten dichtbij huis. Participatiecoach Suzanne Kuper ontvangt de groep hartelijk: “Wat fijn, dat jullie er zijn! We gaan eerst samen eten, dus kies maar een leuk plekje.” Na het eten gaat de muziek aan.

Uit volle borst meezingen bij Karaoke in Centrum Kijkduin. Fotograaf: Sake Rijpkema

De teksten van de liedjes worden heel groot op de muur geprojecteerd en wie wil mag een liedje uitkiezen. We horen: Tante Leen, Willy Alberti, Dorus, maar ook Elvis, Fleetwood Mac, Simon and Garfunkel, Houseparty en nog veel meer. Panelleden Jan en Antje zingen al gauw uit volle borst mee. En het blijft niet alleen bij zingen, de voetjes gaan ook van de vloer! Antje lacht: “In mijn scootmobiel ga ik niet naar de disco, daarvoor ben ik nu ook een beetje te oud, maar hier kan ik lekker dansen, heerlijk!” Na afloop beoordeelt het Buurtpanel de Karaoke-avond met gemiddeld een 8,5!

Centrum Kijkduin is een bruisende plek in Bos en Lommer. Andere mensen ontmoeten, lekker eten, meedoen aan activiteiten en werkervaring opdoen, het kan hier allemaal. Vaste bezoeker Cor vindt het gezellig, dat het Buurtpanel vandaag op bezoek is. De sfeer is huiselijk, de muren hebben vrolijke kleuren en overal staan mooie houten tafels en lekkere luie banken. Niet alleen buiten, maar ook binnen wordt getuinierd; in de ‘groene’ gang staat een enorme verzameling moestuinplantjes. In Centrum Kijkduin voel je je meteen thuis. En dat is volgens Suzanne ook precies de bedoeling: “Iedereen is welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd!”

De test
Na afloop bespreekt het Buurtpanel wat ze van de activiteit vonden. De panelleden letten daarbij op sfeer, begeleiding, toegankelijkheid, prijs, of het gemakkelijk te vinden is en of ze er alleen heen durven gaan. De meeste panelleden willen graag vaker naar Centrum Kijkduin gaan. Nou dat kan, want het centrum barst van de activiteiten en die staan allemaal in een heel duidelijk boekje.
Antje heeft genoten en wat haar betreft, heeft het centrum maar één nadeel: “De creatieve activiteiten lijken me ook zo leuk, maar die zijn boven en daar kan ik met de scootmobiel niet komen.”

De Karaoke-avond in Centrum Kijkduin is iedere donderdag van 18:45 tot 20:45 uur en de toegang is gratis. De maaltijd begint om 18:00 uur en kost € 2,50.
Centrum Kijkduin zit in de Kijkduinstraat 17, 1055 XP Amsterdam.

Ik wil met jou… in West
‘Ik wil met jou… in West’ is een initiatief van Stichting Prisma, waarin wordt samengewerkt met zorg- en welzijnsorganisaties in Amsterdam West. Het project brengt mensen met en zonder verstandelijke beperking in West in contact met elkaar en helpt mee om bestaande voorzieningen in de wijk toegankelijk te maken. De komende maanden worden in alle wijken van West verschillende activiteiten getest. Op maandag 13 april test het Buurtpanel van 18:00 tot 20:00 uur de badminton/fitnessactiviteit in de gymzaal van de Kinkerbuurtschool, Borgerstraat 109.

Meedoen met Expeditie West?
Bel of mail dan met Peter Bakker van Stichting Prisma: 06 – 51 69 59 27 of pebakker@stichtingprisma.nl.

Meer informatie over Stichting Prisma en ‘Ik wil met jou…in West’
Karen Soeterik, 020 – 886 62 60, ksoeterik@stichtingprisma.nl, www.stichtingprisma.nl.