Buurtmaatjes: Yfke en Joyce

Al vijf maanden gaan Joyce Hensen en Yfke Huisman samen op stap. Ze zijn Buurtmaatjes van elkaar. Ze leerden elkaar kennen via het maatjesproject van Stichting Prisma.

Het idee hierachter is dat een Amsterdammer samen met een buurtbewoner met een verstandelijke beperking de wijk gaat verkennen. Door samen leuke dingen te doen wordt de zelfredzaamheid én het netwerk van de deelnemer vergroot.

’Ik vind het erg gezellig met Yfke’, zegt de 44-jarige Joyce met een grote glimlach. ’We hebben heel veel leuke dingen gedaan, zoals mozaïeken en sporten en we zijn naar een museum geweest.’ Joyce wilde graag een maatje om leuke activiteiten mee te doen, want in haar eentje nieuwe activiteiten bezoeken vindt ze toch wel een beetje spannend.

Na de eerste kennismaking met haar maatje Yfke was al gelijk duidelijk dat de dames een klik hadden. ’Door veel kopjes thee te drinken en te praten kwamen we erachter dat een creatieve activiteit goed bij Joyce zou passen’, vertelt de 60-jarige Yfke. ’Daarna zijn we op pad gegaan en hebben we verschillende activiteiten uitgeprobeerd.’

Gekke bekken trekken

Yfke en Joyce genieten beide erg van de uitstapjes en lachen veel samen. Zo ook bij hun sportles, waar ze door gekke bekken te trekken elkaar er doorheen slepen. ’Het is veel fijner om met z’n tweeën iets nieuws uit te proberen’, legt Joyce uit. Naast alle verschillende activiteiten heeft ze ook een vaste club gevonden. Bij de mozaïekclub voelt Joyce zich inmiddels zo op haar gemak dat ze nu ook alleen durft te gaan.

Yfke kan het iedereen aanraden om Buurtmaatjes te worden bij Stichting Prisma. ’Door samen iets leuks te doen, kun je een drempel verlagen. Je kunt écht iets voor iemand betekenen.’