Buurtmaatjes: Guillermo en Rachel

Al zes maanden gaan Guillermo Wiebers en Rachel Vogels samen op stap. Ze zijn Buurtmaatjes van elkaar. Ze leerden elkaar kennen via het maatjesproject van Stichting Prisma.

Het idee hierachter is dat een Amsterdammer samen met een buurtbewoner met een verstandelijke beperking de wijk gaat verkennen. Door samen leuke dingen te doen wordt de zelfredzaamheid én het netwerk van de deelnemer vergroot. Guillermo wilde graag iemand ontmoeten om gezellige dingen mee te doen en leuke plekken en in de buurt te verkennen. Net als ieder ander. Maar om dat alleen te doen vond hij lastig.

Competenties

Via Prisma zijn Guillermo en Rachel aan elkaar gekoppeld als buurtmaatjes. Zij is vrijwilliger geworden door haar opleiding: “Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen om een aantal competenties te verbeteren. Tegelijkertijd wilde ik dan ook iets voor een ander doen, want daar haal ik de meeste voldoening uit. Toen ben ik bij Prisma uitgekomen. Ik heb uiteindelijk nog een mooi cijfer gehaald ook, dus bedankt Guillermo”, vervolgt Rachel lachend.

In de afgelopen maanden hebben ze veel activiteiten uitgeprobeerd om elkaar wat beter te leren kennen en om een passende creatieve activiteit te vinden voor Guillermo. Ze zijn in de buurt naar muziek- en toneelactiviteiten geweest. Ook hebben ze andere plekken bezocht, zoals de markt en zelfs de Zaanse Schans.

Kippenvel

Samen hebben ze dan ook veel leuke momenten beleefd. ‘We waren bij een muziekactiviteit met een grote groep en uit het niets begon hij te rappen, zonder gêne! Ik kreeg gewoon kippenvel’, vertelt Rachel onder de indruk. Meer aanmoediging heeft Guillermo niet nodig en hij begint enthousiast een nummer te rappen van Ali B. Het brengt meteen een herinnering naar boven bij Guillermo: ”We zaten samen in de auto en waren heel hard aan het meezingen met een nummer van Nelly en Kelly, we hebben het ook nog gefilmd!”

Naast de leuke dingen die ze tijdens hun uitstapjes beleven, leren ze ook van elkaar. Rachel: “Guillermo is zo’n positief persoon! Hij waardeert al die kleine dingen in het leven en is snel blij. Dat heb ik echt van hem meegekregen.” Guillermo’s moeder ziet ook een verandering bij hem: ‘Hij beurt echt op door dit maatjescontact. Als hij terugkomt van hun afspraken, doen mijn oren pijn van al zijn verhalen’, vertelt ze lachend.

Wensen

Uiteindelijk hebben ze een leuke activiteit gevonden waar Guillermo vaker naar toe kan gaan om zich uit te leven met muziek en toneel. Want daar draait het om bij buurtmaatjes: samen zoeken naar een leuke activiteit waar Guillermo, op den duur zonder Rachel, naartoe kan gaan. Daarnaast hebben ze, onverwachts na een kookworkshop, ook een vrijwilligersactiviteit voor Guillermo gevonden: wekelijks meehelpen met koken bij Resto van Harte. Een prachtig resultaat van zes maanden samen met wensen najagen!

Interesse in buurtmaatjes?

Ook op zoek naar een buurtmaatje of vind je het leuk om vrijwillig als buurtmaatje aan de slag te gaan? Neem dan contact op via: info@stichtingprisma.nl of 020 886 62 60.