Buurtmaatjes: Arjan en Sophie

Arjan en Sophie kennen elkaar via het buurtmaatjesproject. Arjan woont in Zeeburg. Sophie is een tweedejaars studente Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool van Amsterdam in Oost. Voor haar stage bij Prisma deed ze mee aan het buurtmaatjesproject. Een project waarbij iemand met een verstandelijke beperking tijdelijk wordt gekoppeld aan een maatje.

Arjan en Sophie op het zonnige Javaplein

Het is gezellig druk op het Javaplein in Amsterdam Oost. Arjan en Sophie zitten op een houten bankje aan een van de fonteintjes. Ze genieten van de zon. De twee kijken uit op de OBA; een plek die Arjan graag bezoekt. Sophie vindt het prachtig dat hij zo veel weet over talen, geschiedenis, muziek, dieren en milieu. De maatjes ontmoeten elkaar vandaag voor het laatst.

Dierenliefhebber

Arjan: “We hebben veel activiteiten samen gedaan. Zo zijn we naar Artis en de kinderboerderij geweest, omdat ik van dieren houd. Ik lees er veel over op internet en in boeken in de bibliotheek. Dan zoek ik ook hun Latijnse of wetenschappelijke namen op. Ik ben autistisch en daardoor kan ik helemaal opgaan in mijn passie voor leren. Tegelijkertijd ben ik minder goed in het leggen van sociale contacten.” En daar helpt Sophie bij.

Vrijwilligerswerk
Arjan wil graag vrijwilligerswerk doen, maar het voeren van de gesprekken vindt hij lastig. Bij Sophie voelt hij zich vertrouwt. Hij ‘fluistert’ tegen haar en zij reageert of legt uit wat hij bedoelt. Sophie vindt dat hij het heel goed doet, ook met een beperking. En hielp hem dan ook door mee te gaan naar gesprekken. “We hebben gepraat met organisaties om te kijken of hij vrijwilligerswerk kan doen. We zijn naar de kinderboerderij ‘De Werf’ in Watergraafsmeer geweest. En naar het ViiA, is een uitzendbureau voor vrijwilligers.” Arjan vult aan: “Het is toch lastig om een geschikte plek te vinden. Gelukkig kan ik soms terecht bij Zero Waste Lab, een project gericht op het scheiden van afval.” Ook krijgt Arjan een tuintje bij het Tugelahuis dat hij zelf mag onderhouden. In het Tugelahuis worden buurtinitiatieven georganiseerd door Dynamo. Deze nieuwe uitdaging vindt hij nog erg spannend, want hij kent daar niemand. Het zou fijn zijn als een maatje een paar keer met hem mee kan gaan. Zo kan hij/zij Arjan helpen met het leggen van nieuwe contacten.

Nieuw maatje gezocht!

Arjan heeft een paar contacten, maar staat open voor een nieuw maatje. “Ik heb al twee jaar contact met een maatje, waar ik mee fiets en ik heb laatst voor het eerst afgesproken met iemand die ook een vorm van autisme heeft. Hij heet Germaine en samen willen we naar het ‘Autismecafé’ op het Stadionplein in Zuid. Het leuke aan dat contact is dat toen we bij elkaar waren het leek alsof we geen beperking hebben en ‘normaal’ zijn, dat is fijn. Met het nieuwe maatje wil Arjan graag praten en leuke activiteiten ondernemen, zoals fietsen en wandelen. Het is ook heel fijn als dit maatje meegaat naar gesprekken over vrijwilligerswerk. “Ik voer de gesprekken zelf, maar vind de ondersteuning daarin prettig. Mijn wens is om meer mensen te leren kennen”, aldus Arjan.

Heb je interesse om een maatje te worden van Arjan?
Laat het Prisma weten via info@stichtingprisma.nl of bel Prisma: 020 886 62 60!