“Bingo!”

Op zondag 18 januari is het Buurtpanel van Expeditie West op bezoek in Huis van de Buurt de Klinker in Oud-West. Bewoners uit West met een licht verstandelijke beperking testen tijdens deze vierde expeditie de maandelijkse bingomiddag. De Klinker scoort hoog in de test. Alle expeditieleden zijn het erover eens: ook zonder een prijs te winnen, verdient de bingomiddag een dikke 8! Piet (74), die al jaren de bingo’s verzorgt: “Bij de bingo is iedereen welkom, jong en oud en we doen het rustig aan, dus iedereen kan het bijhouden.”

Iedere derde zondag van de maand stroomt De Klinker vol met gepassioneerde bingospelers. Speciaal te gast zijn vandaag de buurtpanelleden van Expeditie West. Zij testen, als onderdeel van het project Ik wil met jou…in West, welzijnsactiviteiten op sfeer, begeleiding, mee kunnen doen, kosten, of het gemakkelijk te vinden is en of ze er ook alleen heen durven gaan. De Klinker blijkt een succes. Terwijl het restaurant van de Klinker volstroomt, wensen de buurtpanelleden elkaar een gelukkig Nieuwjaar.

Vrijwilligster Elly komt langs met de bingokaarten, voor iedere ronde een andere kleur. Haar man Piet draait de molen rond en een voor een rollen de balletjes eruit. De buurtpanelleden letten goed op. Het ene na het andere getal wordt doorgestreept. “Bingo!”, klinkt het in de verte;  de spelers zitten zelfs tot in de hal. Er zijn mooie prijzen te winnen: een tosti-ijzer, een koffiezetapparaat en levensmiddelenmanden. Na twee rondes komt de geur van bitterballen je tegemoet, het is pauze. Buurtpanellid Ben gaat de bingomolen eens van dichtbij bekijken. Hij blijkt talent te hebben en draait de balletjes soepel rond.

Onder toeziend oog van bingoleider Piet draait Ben de balletjes soepel rond.  fotograaf: Judith de Vries

Onder toeziend oog van bingoleider Piet draait Ben de balletjes soepel rond. Fotograaf: Judith de Vries

Het Buurtpanel valt jammer genoeg niet in de prijzen. Antje lacht: “Het is elke keer  b i j n a  maar net niet helemaal. Maar dat geeft niets hoor, het belangrijkste is dat we het samen leuk hebben!”

Piet organiseert al meer dan veertig jaar bingo’s in Amsterdam. Inmiddels alweer jaren in De Klinker: “Vroeger stond ik op de markt en was ik drummer en toetsenist bij de Borger Soppers. Ik ben nog steeds actief hoor, dat houdt je jong! Bij de bingo is iedereen welkom, jong en oud en we doen het rustig aan, dus iedereen kan het bijhouden.” De bingomiddag in Huis van de Buurt de Klinker is iedere derde zondag van de maand van 13:45 tot 16:00 uur en kost € 0,50 per bingokaart. De Klinker zit in de Borgerstraat 45, 1053 PB  Amsterdam.

‘Ik wil met jou… in West’
‘Ik wil met jou… in West’ is een initiatief van Stichting Prisma, waarin wordt samengewerkt met zorg- en welzijnsorganisaties in Amsterdam West. Het project brengt mensen met en zonder verstandelijke beperking in West in contact met elkaar en helpt mee om bestaande voorzieningen in de wijk toegankelijk te maken.  De komende maanden worden in alle wijken van West verschillende activiteiten getest. Op dinsdag 27 januari van 14:30 tot 16:00 uur test het Buurtpanel het inloopkoor in buurtcentrum De Havelaar.
Meedoen met Expeditie West? Bel of mail dan met Peter Bakker van Stichting Prisma: 06 – 51 69 59 27 of pbakker@stichtingprisma.nl.

Meer informatie over Stichting Prisma en ‘Ik wil met jou…in West’
Karen Soeterik, 020 – 886 62 60, ksoeterik@stichtingprisma.nl, www.stichtingprisma.nl.