‘’Als maatjes leren we heel veel van elkaar’’

Stichting Prisma heeft een project voor buurtmaatjes. Het doel is om samen erop uit te gaan in de wijk. Het buurtmaatjesproject is in alle stadsdelen van Amsterdam. Ook in Noord, het stadsdeel waar Beppie woont. Beppie vindt het hebben van gezelschap heel fijn. Ze heeft twee poezen die haar graag gezelschap houden. Ook houdt Beppie van dansen en zingen. Ze is fan van Michael Jackson. Zijn posters hangen zelfs aan de muur. En ze houdt ook van boksfilms. Dat is misschien wel omdat haar vader vroeger bokser was.

Samen je angsten overwinnen

Beppie is met haar maatje in contact gekomen via haar begeleider. “Mijn begeleider gaf aan dat het misschien leuk zou zijn om een maatje te hebben. Alleen naar buiten gaan is een belemmering voor mij”, vertelt Beppie. Ze durfde een aantal maanden niet uit haar huis; ze was te angstig. Daarom hebben ze in het maatjescontact als doel gesteld om dit samen te doen. ”Er kwam een vrouw om mij te leren kennen voor een intakegesprek. Zij gaf aan dat er een maatje voor me gezocht kon worden. En dat werd Dora!”, vertelt Beppie blij. De vrouwen hebben elkaar voor het eerst ontmoet tijdens een kennismakingsgesprek. “Dit vond ik erg spannend”, geeft Beppie aan. Maar Dora en Beppie hadden al meteen een klik. Ze wisselen ook tijdens het interview vertrouwde blikken uit. “Nu kom ik een keer in de week officieel buiten. En doe ik mijn boodschappen weer’’.

“Met z’n tweeën in de bus is altijd leuk”

Een buurtmaatje zijn vindt Dora ook fijn. Ze is student op de Hogeschool van Amsterdam. Daar doet ze een studie Culturele en Maatschappelijke Vorming. Dora is 22 jaar en maakt het studentenleven van nu mee. Beppie is opgegroeid in een andere tijd. Ze leren van elkaar doordat ze vertellen over hoe het nu in Amsterdam is vergeleken met vroeger. Over bijvoorbeeld hoe goedkoop spullen toen waren. Of over de mode. Zo was Dora verbaasd toen Beppie haar vertelde dat haar wijde-pijpen-broek eigenlijk een ‘soul broek’ heet.

De buurtmaatjes vertellen enthousiast over de verschillende plekken die ze bezoeken. Zoals buurthuizen en activiteiten in de wijk. Beppie is ook geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog. Ze zijn daarom samen met de bus naar het Anne Frank Huis geweest. En naar het Verzetsmuseum. Ook voor Dora is het samen optrekken belangrijk. “Het geeft mij voldoening. Ik wil niet stoppen, ondanks dat Beppie misschien gaat verhuizen. Dan blijf ik gewoon bij je komen hoor!”.

Verdwalen is niet erg als je plezier hebt

De gezelligheid tussen de twee is duidelijk te merken. “Als we op stap gaan raken we soms even verdwaald. Dat komt omdat we de hele tijd zo gezellig kletsen. We letten dan niet meer op waar we heen lopen. Dat is niet erg, want we hebben wel altijd plezier”. Beppie en Dora maken meer plannen. Elke maandag bijvoorbeeld naar Christina’s keuken in Huis van de Wijk de Evenaar. “Misschien is het wel leuk om daar elke maandag te gaan eten”, vinden ze. En zo plannen Beppie en Dora thuis nog even verder.

Wil je ook een buurtmaatje? Iemand met wie je samen dingen kunt ondernemen? Of wil je je opgeven als maatje? Laat het ons weten! Neem contact op met Stichting Prisma via info@stichtingprisma.nl of bel 020-8866260