Sportief plezier maken met Prisma

Elke maandag staat er in Het Marnix in Amsterdam West een zwemavond vol gezelligheid gepland. Voor volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking is er ruimte voor zwemmen en spelletjes onder begeleiding van een zwemdocente, stagiaires en vrijwilligers. Stichting Prisma organiseert in Amsterdam vrijetijdsbesteding, voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking, met behulp van veel enthousiaste vrijwilligers. Christa Zachariasse is één van de vrijwilligers.

Sinds afgelopen september is Christa op maandagavond te vinden in Het Marnix. Als vrijwilliger begeleidt zij de zwemavond en zorgt samen met de andere vrijwilligers voor een fijne omgeving voor de deelnemers. De avond is verdeeld in twee groepen. Het eerste uur staat voornamelijk in het teken van aquafitness en recreatief zwemmen. Tijdens het tweede uur wordt er onder andere zwemtraining gegeven. De vrijheid bij het zwemmen is van groot belang. “Wij maken een praatje met de deelnemers en stimuleren hen om nét dat extra baantje te zwemmen of een bal over te gooien. Niks moet, alles mag. Het is voornamelijk fijn voor de deelnemers dat zij in het water zijn en lekker kunnen bewegen”, vertelt Christa enthousiast.

Betrokkenheid

Het contact met deze doelgroep was voor Christa de reden om naast haar werk op zoek te gaan naar vrijwilligerswerk. De zwemavond zorgt voor betrokkenheid bij de mensen en bij de stad. Christa: “Je doet iets terug voor de mensen. Je weet dat ze door de inzet van vrijwilligers een avondje kunnen zwemmen en veilig thuis worden gebracht met het aangepast vervoer. Iedereen heeft recht op een uurtje sporten per week. Het is mooi dat je daar een bijdrage aan kunt leveren”. Als vrijwilliger heb je tijdens de zwemavond een duidelijk takenpakket. Er hoeft buiten de vaste tijden niet van alles geregeld te worden. De activiteit is dan ook goed te combineren met een baan. Ervaring in het werken met deze doelgroep is volgens Christa niet nodig. Prisma traint alle vrijwilligers hoe om te gaan met mensen met een verstandelijke beperking. De deelnemers kunnen zelfstandig omkleden, zwemmen en spelletjes spelen. Het stimuleren en enthousiasmeren van de groep staat tijdens deze sportieve avond op de eerste plaats.

Waardering

Nu Christa wat langer meedraait, merkt ze dat zij en de andere vrijwilligers een band met de deelnemers opbouwen. De waardering die zij krijgen is volgens haar onvoorwaardelijk: “Er zijn maar weinig mensen die zo enthousiast zijn als je ergens binnenkomt. Ze hebben geen oordeel en zijn elke week weer blij als je er bent”. Geen week is dan ook hetzelfde bij de zwemavond. Iedere week wordt Christa door de deelnemers verrast. Christa: “Als je iemand net ontmoet weet je niet wat iemand zijn of haar mogelijkheden zijn. En dan ineens kan iemand heel goed overgooien, heeft een hele goede motoriek of heeft gesprekken van de week ervoor onthouden. Dat onverwachtse vind ik ontzettend leuk”.

vrijwilliger Christa in het Marnixbad
Christa, tweede van links met haar collega’s Moos, Jolanda en Robbert in het Marnixbad.

Open mind

De sfeer bij de vrijwilligers onderling is erg goed: “Voor mij was het de doelgroep waarmee ik in contact wilde komen, en dan is het wel een hele leuke bijkomstigheid dat je andere enthousiaste vrijwilligers ontmoet. Je weet dat je op elkaar kunt vertrouwen”. Een open mind hebben als vrijwilliger is volgens Christa heel belangrijk: “Ik wist ook niet wat ik ervan zou vinden en hoe complex het zou zijn, maar je wordt erin meegenomen en als je je daarvoor openstelt is hetheel leuk. Iedereen kan dit. Je leert juist meer inzicht te krijgen in wat mensen kunnen. Ik wilde graag iets voor een ander doen, maar mijn eigen leven is er echt een stukje leuker door geworden. Ik heb er veel plezier in”, sluit Christa lachend af.

Meer weten?
Wil je ook iets betekenen voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking? We zoeken begeleiders bij het zwemmen in het Marnixbad, bekijk de vacature: www.stichtingprisma.nl/vrijwilligers.
We zijn altijd op zoek naar vrijwilligers, ook voor onze andere activiteiten. Je kunt je al inzetten als je wekelijks of maandelijks een paar uurtjes tijd hebt. We verwelkomen je graag als vrijwilliger! Als vrijwilliger word je onderdeel van een enthousiast en gedreven team van vrijwilligers, professionals en stagiaires. Bekijk de vacatures op onze site www.stichtingprisma.nl Of mail info@stichtingprisma.nl.

Interview: Sharon Baljet