De talenten van Gwendoline Ronde

Gwendoline Ronde (56) is een van Prisma’s deelnemers. Ze heeft vele talenten dat valt op in haar omgeving. Ondanks de pijnen in haar lichaam volgt ze toneellessen bij Prisma, zingt, danst en breit ze graag.

Elke maandagavond is Gwendoline in ’t Fijnhout Theater in Amsterdam te vinden. Ze volgt er toneelles. “Ik word door een busje ernaartoe gebracht. Mijn chauffeur is Marokkaans en heel aardig.” Samen met zeven andere deelnemers worden ze door verschillende chauffeurs voor het theater afgezet en na de les weer opgehaald. Ze oefenen elke maandagavond twee uur lang verschillende scènes. Een keer in het jaar treden ze op.

Chanel, de diva

“Ik speel het liefst de rol van Chanel.” Gwendoline laat zien hoe de diva haar benen over elkaar zou slaan. “Als ik haar speel, doe ik mijn armen omhoog, hoofd naar achter en laat ik mijn nagels zien. Ik heb dan ook een mooie jurk aan. Ik voel mij goed als ik in mijn rol zit.”

Toneelclub Stichting Prisma - Frederike

Gwendoline (rechts) en Frederike

Anja Cornwall (61), een van de vrijwilligers die ondersteunt bij de toneellessen, vindt het mooi om Gwendoline te zien acteren. “Ze kan helemaal opgaan in haar rol. Vorig jaar speelde ze een diva die Chanel heet. Dat kan ze goed, want haar houding verandert dan spontaan. Ze gaat rechtop zitten en doet heel deftig haar neus in de lucht.”

Surinaamse liedjes

Gwendoline woont in een woongroep in Zuidoost. “Elke dag ga ik met mijn rollator naar de bovenverdieping waar ik lunch met anderen. De rollator heb ik omdat ik pijn heb in mijn lichaam en niet zo makkelijk kan lopen en bewegen.” Begeleider Gemma: “Dagelijks wandelt iemand van de begeleiding mee naar de dagbesteding verderop in de straat. Onderweg zingen we haar lievelingsliedjes. Het Surinaamse ‘Ala presie komissie da botrie’ en Abba’s ‘Dancing Queen’, bijvoorbeeld. Gwendoline houdt erg van zingen, dansen en van breien. Én van de bekende Amerikaanse actrice/cabaretier Lucille Ball, haha!”