Daverend applaus tijdens lancering flyer ‘Ik wil met jou…in Zuid’!

De lancering ‘Ik wil met jou… in Zuid’ op 24 januari 2018 is succesvol verlopen! In de Tolbar naast het Cinetolgebouw maakten de bewoners van Amsterdam Zuid kennis met stadsdeelbestuurder Marijn van Ballegooijen. Ook klonk er daverend applaus voor een programmaonderdeel. Nieuwsgierig naar welke dat was? Lees hier het verslag!

Rondom de lancering van de flyer was een kennismaking georganiseerd. Dit was tussen de buurtbewoners die moeilijk lerend zijn, stadsdeelbestuurder Marijn van Ballegooijen en verschillende welzijns- en zorgmedewerkers, ambtenaren en andere geïnteresseerden.

Een bankje als uitnodiging

In het eerste gedeelte van de bijeenkomst spraken Geraldine de Visser van MEE Amstel en Zaan en Barbera Olthof van Cliëntenbelang over wat er nodig was in het stadsdeel. Barbera: “Ik vond het gesprek heel open; deelnemers namen geen blad voor de mond. Wat mij raakt is als mensen vertellen hoe eenzaam ze zijn. En dat zij zich daarin soms erg machteloos voelen. Toch word ik blij als ik hoor hoe de deelnemers zelf oplossingen bedenken. Dan plaatsen ze bijvoorbeeld een bankje voor hun huis waar mensen op kunnen zitten.” Jan is een van de deelnemers aan het gesprek. Hij woont in de Pijp: “Ik zou het erg fijn vinden als buren niet zo druk zijn, maar me uitnodigen voor een kopje koffie.” En zo waren er meer ideeën die gedeeld werden.

Behalve een open en goed gesprek nodigde de locatie ook uit tot creativiteit. Twee cartoonisten maakten een paar mooi tekeningen over wat zij belangrijk vonden in het gesprek. Toch even anders dan alles opschrijven!

Lancering flyer Ik wil met jou in Zuid

Stefan (derde van rechts) neemt deel aan het gesprek tijdens lancering in Zuid.
Foto: Sake Rijpkema/Hollandse Hoogte

Het applaus

Het tweede gedeelte bestond uit een terugkoppeling van verschillende projecten. Deze projecten hadden allemaal als doel om buurtbewoners die moeilijk meekomen, hun weg te laten vinden in Zuid. Zo liet Stefan zien wat de Onbeperkte Buurt (van MEE Amstel en Zaan) doet. Stefan woont in Zuid en is deelnemer van dit project. Geraldine de Visser, projectcoördinator bij de maatschappelijke organisatie: “In de Pijp en in de Stadionbuurt ontmoeten buurtbewoners elkaar regelmatig. Ze ondersteunen en ondernemen gezellige activiteiten samen. Het gaat hier om bewoners die mogelijk een licht verstandelijke beperking hebben.” Stefan had hier een filmpje over gemaakt. Daar ontving hij een daverend applaus voor! Ook de stadsdeelbestuurder was ervan onder de indruk, zo liet hij blijken.

Carlijn Zengerink (Prisma) overhandigt de flyer Zuid aan Marijn van Ballegooijen.
Foto: Sake Rijpkema/Hollandse Hoogte

Leuke dingen in Zuid kan beginnen

Kort voor de lancering van de flyer vertelde Anke van Kruistum van SINA over ‘Beweging naar Participatie’. Het project richt zich op coaching van bewoners uit Zuid om vrijwilliger te worden. En Cliëntenbelang Amsterdam organiseert beleidsparticipatie en medezeggenschap van bewoners uit Zuid. Daarna was het hoogtepunt van de bijeenkomst aangebroken. Carlijn Zengerink, LVB coach welzijn: “We hebben het afgelopen jaar verschillende leuke activiteiten bezocht in Zuid. Deze hebben we nu gebundeld in een mooie flyer. De flyer kan helpen bij het vinden van leuke activiteiten bij jou in de wijk!” De eerste doos was mooi ingepakt en werd overhandigd aan een blije Marijn van Ballegooien. Marijn vroeg Stefan het eerste exemplaar samen uit te pakken. Het “leuke dingen doen in Zuid” is begonnen!

Wil jij weten wat er te doen is in Zuid?

Je kunt hem hier downloaden en bekijken >>>> Flyer Ik wil met jou in Zuid
Of je kunt de flyer bestellen, dan stuurt Prisma hem je per post toe.
Stuur een mail: info@stichtingprisma.nl
Zet in de mail: jouw voornaam en achternaam, adres en huisnummer, postcode en plaats.
Of bel Prisma: 020 8866260 dan noteren wij je adres.