Ervaringsdeskundigen (zeer) geslaagd!

Deze week zijn in de Van Limmikhof de eerste tien diploma’s uitgereikt van de leerlijn tot Ervaringsdeskundigen VGZ. Daarmee is de eerste lichting Ervaringswerkers klaar om de praktijk in te gaan! Bij Prisma zijn inmiddels drie Ervaringsdeskundigen van start gegaan.

“Het was best spannend om mee te werken bij de Stamtafel. Maar vooral heel leuk!”

De ervaringsdeskundigen Perez, Jessica en Saskia zijn bij Prisma gestart als assistent Stamtafel en als co-trainer. Irene Willems, vrijwilligerscoördinator bij Prisma: ”We zijn heel erg blij met deze aanvulling binnen ons team. “

“Toen Perez aanhaakte als co-trainer bij onze vrijwilligerstrainingen, merkten wij meteen dat dit heel goed werkt. De vrijwilligers waren erg geboeid om zijn persoonlijke verhaal te horen over leven met een verstandelijke beperking. Het blijft zo veel beter hangen en het gaat ook echt leven. De ervaringsdeskundigen hebben immers een specifieke inbreng die zorgprofessionals missen.”

Host bij Stamtafels
De ervaringsdeskundigen zijn ook werkzaam als host bij De Stamtafels die Prisma organiseert. Tijdens een Stamtafel komen eens per maand in diverse stadsdelen mensen met een verstandelijke beperking eten in een buurthuis. Al etend leren zij (nieuwe) mensen kennen en worden bekend in de eigen wijk. De ervaringsdeskundigen geven de gasten van de avond tips, adviezen of vertellen over hun eigen ervaringen in specifieke situaties. Ze nodigen de mensen uit om te blijven komen naar Stamtafels. Zij weten hoe hoog een drempel kan zijn voor iemand met een licht verstandelijke beperking om zelfstandig zo’n stap te zetten.

Wethouder Eric van der Burg was een van de genodigden bij de diploma-uitreiking. Hij beaamde het belang van een sterke stem vanuit deze doelgroep. “Mensen worden niet eenzaam, omdat ze goed zijn in een praatje maken. En juist daarom zijn zulke initiatieven als bij een Stamtafel zo belangrijk; ervaringsdeskundigen inzetten die daar andere mensen een handje helpen in contact leggen.”

Succesvolle opvolging
Opdrachtgevers zijn zeer tevreden over de inzet van de ervaringsdeskundigen. Vijf van de tien ervaringsdeskundigen hebben inmiddels betaald werk. Door dit succes zal er komend jaar weer een leerlijn worden aangeboden.

Getrainde ervaringsdeskundigen Jessica, Perez en Saskia

Jessica, Perez en Saskia aan de slag bij Prisma